Od Autorki
Chociaż Wiedenstein jest państwem fikcyjnym, opis
Paryża z czasów II Cesarstwa odzwierciedla minioną
rzeczywistość.
Nazwa „półświatek" użyta została po raz pierwszy przez
Aleksandra Dumasa - syna, stanowiąc zarazem tytuł jego
komedii z 1855 roku przedstawiającej paryski świat ludzi
zdeklasowanych i środowisko kobiet lekkich obyczajów,
zachowujących jednak pozory. Ów „demi - monde" James
Matthew Barrie nazwał w jednej ze swych sztuk „światem nie
należącym ani do arystokracji, ani do burżuazji, lecz
dryfującym na falach paryskiego oceanu wydarzeń".
Królowały w nim kurtyzany, mistrzynie swej profesji,
zwane też „pocieszycielkami". Były wśród nich kobiety z
różnych środowisk traktujące swą urodę jak potężny kapitał, z
którego ciągnęły ogromne zyski. La Paiva - ,,Wielka
Rozpustnica" Paryża - urodzona w moskiewskim getcie,
szczyciła się kolekcją biżuterii, której wartość szacowano na
dwa miliony franków.
Wkroczenie Niemców do Paryża w marcu 1871 roku
przerwało rozkwit półświatka. Nigdy później nie odzyskał on
utraconego blasku i świetności.
Chociaż Wiedenstein jest państwem fikcyjnym, opis
Paryża z czasów II Cesarstwa odzwierciedla minioną
rzeczywistość.
Nazwa „półświatek" użyta została po raz pierwszy przez
Aleksandra Dumasa - syna, stanowiąc zarazem tytuł jego
komedii z 1855 roku przedstawiającej paryski świat ludzi
zdeklasowanych i środowisko kobiet lekkich obyczajów,
zachowujących jednak pozory. Ów „demi - monde" James
Matthew Barrie nazwał w jednej ze swych sztuk „światem nie
należącym ani do arystokracji, ani do burżuazji, lecz
dryfującym na falach paryskiego oceanu wydarzeń".
Królowały w nim kurtyzany, mistrzynie swej profesji,
zwane też „pocieszycielkami". Były wśród nich kobiety z
różnych środowisk traktujące swą urodę jak potężny kapitał, z
którego ciągnęły ogromne zyski. La Paiva - ,,Wielka
Rozpustnica" Paryża - urodzona w moskiewskim getcie,
szczyciła się kolekcją biżuterii, której wartość szacowano na
dwa miliony franków.
Wkroczenie Niemców do Paryża w marcu 1871 roku
przerwało rozkwit półświatka. Nigdy później nie odzyskał on
utraconego blasku i świetności.