Publikacja jest owocem konferencji pod patronatem Comité international d?historie de l?art (CIHA) zorganizowanej przez Międzynarodowe Centrum Kultury i Zentralinstitut für Kunstgeschichte w dniach 5 ?11 września 2003. Konferencja była poświęcona problemom instrumentalizacji sztuki i architektury w XX wieku oraz roli sztuki i architektury w kształtowaniu tożsamości narodowej.
Książka ta poświęcona jest kontrowersjom wokół sztuki narodowej i międzynarodowej w XIX i XX wieku. Poruszana zagadnienia narodowej tożsamości, importów artystycznych oraz modernizmu, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej, gdzie granice polityczne zmieniały się znacznie częściej niż kulturowe. Terytoria zaś były dzielone wielokrotnie i na różne sposoby przez kraje, które w danym momencie dziejowym zajmowały pozycję mocarstwową.
Publikacja zawiera 21 referatów w j. ang., j. niem., j. franc., pióra badaczy europejskich i amerykańskich.
Książka ta poświęcona jest kontrowersjom wokół sztuki narodowej i międzynarodowej w XIX i XX wieku. Poruszana zagadnienia narodowej tożsamości, importów artystycznych oraz modernizmu, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej, gdzie granice polityczne zmieniały się znacznie częściej niż kulturowe. Terytoria zaś były dzielone wielokrotnie i na różne sposoby przez kraje, które w danym momencie dziejowym zajmowały pozycję mocarstwową.
Publikacja zawiera 21 referatów w j. ang., j. niem., j. franc., pióra badaczy europejskich i amerykańskich.