Oślica Balaama

Małgorzata Borkowska
8 /10
Ocena 8 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Oślica Balaama
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
8 /10
Ocena 8 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Przez kilkanaście wieków zakonnice słuchały kazań, konferencji, rekolekcji, pouczeń, a zawsze w pokornym milczeniu, jak te nieme bydlątka: cokolwiek im mówiono, umiały tylko potakiwać. Czasem się któraś wyłamała, ale bardzo rzadko! Założenie ze strony kaznodziejów było niewątpliwie takie, że zawsze, w każdej sprawie i w każdych okolicznościach, oni wiedzą lepiej; zakonnice zaś nauczyły się to akceptować, najpierw dlatego, że potrzebują celebransa i muszą przyjmować jego warunki; a potem już z tradycji i z przyzwyczajenia. To była forma pokory, której od nich oczekiwano. Skutkiem tego nieraz osoby o półwiecznym doświadczeniu na drogach modlitwy nabożnie słuchały (i słuchają) głupstw prawionych przez chłopaczków, którzy liznąwszy w seminarium coś niecoś z Tanquereya i zapomniawszy po zdanym egzaminie nawet i tego, przekonani byli, że mają o czym słuchaczki pouczać i że te słuchaczki jeszcze tego dotąd nigdy nie słyszały. Znałam zakonnicę, której siostrzeniec, podówczas kleryk na pierwszym roku, przysłał w prezencie imieninowym nowo wydaną książkę o modlitwie, z dedykacją: „Kochanej cioci... aby ta piękna książka pomogła zrozumieć wartość modlitwy”. Dosłownie. Ciocia była już ćwierć wieku w klasztorze kontemplacyjnym, ale widocznie dotąd nie wiedziała, po co tam siedzi; na szczęście teraz już zrozumie. A kiedy młody salezjanin oświadcza nam z kazalnicy z promiennym uśmiechem, że do rekolekcji dla zakonnic to on się nie przygotowuje, bo wiadomo, że im wszystko dobre i wszystko przyjmą – trudno to nazwać inaczej niż bezmyślną pogardą; ale w jakimś sensie same jesteśmy sobie winne, bo milczymy.

Oczywiście krasnoludek różny bywa; kaznodzieja też. Różny jest stopień pogardy, od zera do dużych cyfr na skali; różny stopień życzliwości. O ile zdołałam zauważyć, te podziały nie pokrywają się jednak ani z podziałami na pokolenia, ani z podziałami na przynależność diecezjalną lub zakonną. Po prostu ludzie są różni, i jedni bardziej ulegają przekazywanemu przez starszych kapłanów przykładowi paternalistycznego traktowania zakonnic z góry, inni mniej. Czasem pogarda i życzliwość współistnieją bardzo zabawnie. Kiedy byłam w nowicjacie, istniała jeszcze instytucja tzw. spowiedników kwartalnych, więc cztery razy do roku zjawiał się u nas pewien kanonik. Był nam bardzo życzliwy, oprócz słuchania spowiedzi głosił konferencje i starał się nas pocieszać w tym naszym poniżającym sposobie życia. Tak właśnie mówił zawsze, poniżający sposób życia; i po jakimś czasie zorientowałam się ze zdumieniem, że chodzi mu po prostu o to, że same sobie musimy buty czyścić i kartofle obierać. Ten człowiek, jak mnóstwo księży tamtego pokolenia, miał zakodowaną w głowie przepaść między „białymi” a „czarnymi” zajęciami, i skoro sam by nigdy nie tknął żadnej domowej pracy, żeby nią swojej godności kapłańskiej nie skalać – litował się szczerze, że my musimy. No i dobrze; tak mówił przez ileś lat, aż kiedy w końcu przestałam już być onieśmieloną nowicjuszką, a stałam się znaną siekierą, powiedziałam mu, że w moim rozumieniu poniżające zajęcie to by było pod latarnią. I odtąd już tak nie mówił, nawet jeśli nadal tak myślał; a więc, jak się okazuje, można czasem coś wytłumaczyć, a choćby coś osiągnąć.

Ale my, przynajmniej najczęściej, milczymy. I pewno, że trudno byłoby reagować za każdym razem, kiedy jest na co! Niemniej teraz chciałabym (po ponad już półwiecznym doświadczeniu odbioru kazań) raz wreszcie odezwać się i przedstawić możliwie systematycznie nasz, a częściowo zapewne swój własny, punkt widzenia. Rozumiem doskonale, że mój głos może u wielu PT. duchownych panów wywołać reakcję dokładnie taką samą, jak reakcja Balaama na odezwanie się oślicy. Od zdumienia przez oburzenie aż do użycia jakiegoś rodzaju kija włącznie! Ale inni może byliby wdzięczni za uświadomienie im, że jakiś punkt widzenia różny od ich własnego w ogóle istnieje: nawet jeśli to niezbyt miłe dowiedzieć się, że ktoś przez całe lata patrzył na nas, i nawet coś o nas myślał… i jeszcze w dodatku nie zawsze bezkrytycznie.

Ten tekst leżał przez kilkanaście lat w komputerze, zanim podjęłam decyzję o wydaniu. Oczywiście ci księża, którzy nie znajdą tu swojego portretu, powinni wiedzieć, jak bardzo im za to jesteśmy wdzięczne…
Data wydania: 2018-01-01
ISBN: 978-83-7354-770-4, 9788373547704
Wydawnictwo: Benedyktynów - Tyniec (wydawnictwo)
Kategoria: Religia i Teologia
Stron: 94

Autor

Małgorzata Borkowska Małgorzata Borkowska
Urodzona w 1939 roku w Polsce
Małgorzata (Anna) Borkowska OSB, ur. w 1939 r., benedyktynka, historyk życia zakonnego, tłumaczka. Studiowała filologię polską i filozofię na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, oraz teologię na KUL-u, gdzie w roku 2011 otrzymała tytuł ...

Pozostałe książki:

Po północy Ostatni świadek Dom nad zatoką Dopadnę cię Na wagę złota Spotkanie nad jeziorem A w naszym klasztorze Czarna owca Gar'Ingawi Wyspa Szczęśliwa. Tom 1 Oczekiwanie Gar'Ingawi wyspa szczęśliwa Gar'Ingawi. Wyspa Szczęśliwa. Tom 2. Dzieje Nulani Gar'Ingawi. Wyspa Szczęśliwa. Tom 3. Dzieje Taguna Marzenia lorda Trevethowa Najgorsza kandydatka na żonę Oślica Balaama Rycerz i dama Ryk oślicy. Kolejny apel do duchownych panów Sześć prawd wiary oraz ich skutki Wyprawa po Klucz Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII-XVIII wieku Abba, powiedz mi słowo. Wybór apoftegmatów Abba, powiedz mi słowo... Chrystus życiem bł. Columby Marmiona OSB. Biografia i wybór tekstów Do ciotusieńki dobrodziejki Droga nad jezioro Książę oceanu Leksykon zakonnic epoki przedrozbiorowej t.1 Leksykon zakonnic polskich epoki przedrozbiorowej t. 2 Leksykon zakonnic polskich epoki przedrozbiorowej tom 3 Lord Hauxton i zbuntowana debiutantka Miłość nauki a pragnienie Boga Najlepsza nauczycielka Od Radegundy do Julianny Okruchy Panny siostry w świecie sarmackim Po śladach niewidzialnego Przygody rycerza Jerzego. Błędny rycerz Przygody rycerza Jerzego. Jerzy i jego koń Satysfakcja z pracy w zawodach z misją społeczną. Psychologiczne uwarunkowania Skandal na ślubie panny Cahill Szantopierz i Archanioł Tragedie. Tom V (Fragmenty) Twarze Ojców Pustyni Złote plaże Brazylii
Wszystkie książki Małgorzata Borkowska

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Oślica Balaama aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@jatymyoni
2020-05-31
8 /10
Przeczytane Religia L. polska Bardzo dobra książka

Dziękuję wydawnictwu w Tyńcu za wydanie tej książeczki, mimo , że mowa tam też o Tyńcu. Dawno już nie czytałam czegoś tak inteligentnego, napisanego z pazurem i humorem, ale nikogo nie obrażającego i mówiącej o sprawach trudnych. Pisze o pozycji zakonnic, ale także kobiet w kościele, stosunku do nich kapłanów i najczęstszych błędach w ich posłudze. Apel ten wynika z miłości do Kościoła i pokory , a nie z chęci tylko krytykowania. Porusza w tym bardzo małym dziele wiele tematów dotyczących Kościoła i nas wszystkich w Tym Kościele. Zwraca uwagę na ważną rolę dogmatyki w naszym życiu. Przypomina, że Bóg jest Osobą, którą się słucha, a nie tematem o którym się mówi, czy nawet do niej mówi. Omawia tak popularne ruchy w kościele bazujące wyłącznie na uczuciach i osobistych doznaniach. Wiele jest tam interesujących tematów i rozważań o współczesnych formach wiary. Powinna być to lektura obowiązkowa we wszystkich seminariach i plebaniach, ale jest też ważna dla wszystkich wierzących.
Jest to niezwykła książka warta przeczytania. Gorąco zachęcam.

× 4 | link |

Cytaty z książki

O nie! Książka Oślica Balaama. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl