Słowo wstępne prof. Józef Górniewicz
Wprowadzenie autora
Teoretyczne podstawy krytykoznawstwa
Podejście filozoficzne
Podejście socjologiczne
Podejście psychologiczne
Habilitant jako ofiara z psychologicznego punktu widzenia
Podejście językoznawcze i krytycznoliterackie
Podejście bibliologiczne i informatologiczne
Krytyka naukowa w świetle prawa
Podejście dogmatyczno-prawne
Sytuacja prawna pracowników naukowych po 2018 roku
Kategorie recenzentów
Wymagania formalne
Problematyczność recenzowania osiągnięć naukowych
Spór o kryteria oceny
Podejście ilościowe
Podejście jakościowe
Ekstyrpacja etosu pracy naukowej w pedagogice 2
Nieuzasadnione obawy wobec krytyki naukowej
Recenzje monografii i artykułów w czasopismach naukowych
Krytyka naukowa w praktyce akademickiej
Badania krytykowania jako kompleksowego działania językowego w perspektywie dyskursologicznej
Wskaźniki pseudonaukowego recenzowania
Zmiany w postrzeganiu roli naukowca
Perspektywa etyczna recenzowania osiągnięć naukowych
Język recenzji
Wolność krytyki wobec krytyki krytyka
Niewłaściwe praktyki recenzenckie
Metoda selekcji
Metoda streszczania
Metoda zakleszczenia
Metoda negatywnych grup odniesienia
Amoralny familizm
Metoda powtarzania sloganów
Ośmieszanie
Metoda przemilczania błędów
Hiperkrytycyzm
Stronniczość recenzenta
Korupcja
Metoda kopiuj-wklej
Nieuczciwa walka z krytyką
Schizoidalność recenzenta filantropijno-altruistycznego
Sposoby argumentowania w recenzjach
Krytyka badań naukowych i pseudonaukowych
Błąd intencjonalności
Lęk przed skutkami opublikowania krytycznej recenzji
Jedenaste przykazanie – nie bądźmy obojętni
Jak dawniej spierali się ze sobą profesorowie nauk
Krytyka w przestrzeni publicznej
Odwołania od odmowy nadania stopnia i tytułu naukowego.
Podstawy prawne i praktyka
Procedura prawna odwołania od odmowy nadania stopnia naukowego
Pozytywna rola organu wyższej instancji w rozpatrywaniu wniosków odwoławczych w sprawie odmowy nadania stopnia naukowego czy rekomendowania do tytułu profesora
Umorzenia postępowania habilitacyjnego w pedagogice i odwołania w związku z odmową nadania stopnia doktora habilitowanego
Wnioski o nadanie tytułu profesora z dziedziny nauk społecznych na podstawie osiągnięć naukowych w dyscyplinie pedagogika
Taktyki odwoławcze oraz „anomia uczciwości”
Jurydyzacja odwoławcza
Podkultura usprawiedliwionych korzyści jako „subkultura donosu”
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zamiast odwołania
Semantyczne podważanie formy konkluzji recenzentów
Polemika z sądami oceniającymi dorobek naukowy
Odwoływanie się do pozytywnych fragmentów recenzji wydawniczych monografii
Krytyka recenzentów ad personam
Taktyka „salami” w wykluczaniu specjalistów jako recenzentów wniosku habilitacyjnego czy profesorskiego
Donos anonimowy i jawny (petycja)
Zakończenie
Aneks
Członkowie Centralnej Komisji w latach 1973–1990 (PRL) i 1991–2020 (III RP)
List otwarty w sprawie słabości krytyki naukowej i negatywnych zjawisk w postępowaniach awansowych
Apel o walkę z nieuczciwością w nauce
Bibliografia