Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania

Bogusław Śliwerski
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 2 ocen kanapowiczów
Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 2 ocen kanapowiczów

Opis

Inspiracją do napisania tej pracy był interesujący Autora od początku jego pracy naukowej problem samowychowania jako kategorii pedagogicznej, która wciąż jest traktowana marginalnie. Autor zwrócił uwagę na to, że ta problematyka nie doczekała się tak w naszym kraju jak i poza jego granicami należytego opracowania.
Pierwsza część niniejszej pracy jest poświęcona ekonstrukcji logicznej definicji samowychowania, jakie sformułowali na użytek własnych badań empirycznych zarówno polscy, jak i zagraniczni naukowcy. Dorobek empiryczny nauk społecznych w odniesieniu do tego zagadnienia obejmuje prace, które były podejmowane w różnym okresie czasu, miejscu i przez różnych autorów.
Autor zwrócił uwagę na bariery i trudności, które utrudniają nadawanie sensu empirycznego, a co za tym idzie i możliwości badania, samowychowania. Interesowało go zatem to, jakie czynniki zdeterminowały w konkretnych badaniach określony sposób operacjonalizacji pojęcia samowychowanie oraz jakie były przyjęte przez autorów założenia teoretyczne.
W drugiej części niniejszej rozprawy przedstawiono dociekania nad istotą samowychowania, bazujące na refleksji filozoficzno ? pedagogicznej. Kryterium porządkującym je uczyniono trzy rodzaje sytuacji, w jakich może przebiegać samowychowanie. Każdej z nich poświęcono odrębny rozdział, gdyż rozpatrywanie samowychowania w kategorii intraakcji, samosprzężenia, w relacjach interpersonalnych oraz w interakcjach grupowych może stanowić właściwy punkt wyjścia do opisywania i wyjaśniania tego pojęcia.

Główną intencją niniejszej rozprawy było podjęcie się próby wyjaśnienia sensu pojęcia samowychowanie poprzez krytyczną analizę jakże bogatego dorobku wielu naukowych pokoleń. Autor nie zamierzał jednak surową w niektórych miejscach krytyką eliminować określonych prac badawczych z kumulowanej w naukach społecznych wiedzy o samowychowaniu, nadając im tam, gdzie to było możliwe i potrzebne nową interpretację oraz rozszerzając punkty widzenia. Być może takie właśnie podejście do tego zagadnienia sprawiło, że trudno jest o sformułowanie wniosków natury ogólnej.
Stosunkowo wiele miejsca poświęcił Autor w rozważaniach semantycznemu aspektowi samowychowania, starając się nie tyle dopracować własnej definicji, ile wykazać różne znaczenia tego wyrazu, w jakich mniej lub bardziej powszechnie jest używany.
Data wydania: 2010-03-15
ISBN: 978-83-7587-249-1, 9788375872491
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Kategoria: Podręczniki
Stron: 220

Autor

Bogusław Śliwerski Bogusław Śliwerski Pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Ce...

Pozostałe książki:

Habilitacja. Diagnoza - procedury - etyka - postulaty Pedagogika. Tom 1 Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania Współczesne teorie i nurty wychowania Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki DIAGNOZA USPOŁECZNIENIA PUBLICZNEGO SZKOLNICTWA III RP W GORSECIE CENTRALIZMU Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji HARCERSTWO źródłem pedagogicznej Irlandia Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia Klinika akademickiej pedagogiki Książki (nie)godne czytania? Ku życiu wartościowemu. Idee - Koncepcje-Praktyki Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów Pedagogika ogólna RACJONALNOŚĆ PROCESU KSZTAŁCENIA Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Tom 1 Szkoła na wirażu zmian politycznych Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005-2016 Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wyhowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku Alternatywy w edukacji Edukacja autorska Edukacja pod prąd Edukacja w wolności Jak zmieniać szkołę? Klinika szkolnej demokracji Myśleć jak pedagog Ped@gog w blogosferze Pedagogia harcerskiego wychowania Pedagogika Pedagogika alternatywna Pedagogika dziecka Studium pajdocentryzmu Pedagogika serca Pedagogika t 2 Podręcznik akademicki Pedagogika tom 3 Pedagogika. Tom 2 Problemy współczesnej edukacji Przyrzeczenie harcerskie Rada szkoły, rada oświatowa : przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów Szkolne rewolucje Współczesna myśl pedagogiczna Wyspy oporu edukacyjnego
Wszystkie książki Bogusław Śliwerski

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@CEBP
@CEBP
2011-10-04
10 /10
@oficynaIMPULS
2010-05-26
10 /10
Przeczytane Impuls poleca

Cytaty z książki

O nie! Książka Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl