Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów

Bogusław Śliwerski
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Nie jest to pierwsza publikacja, która prezentuje i opisuje metody aktywizujące ze względu na kryteria ich doboru do zajęć, niezbędne warunki do prawidłowego przeprowadzenia, tworzenie instrukcji i scenariuszy. W praktyce edukacyjnej właściwy dobór metod aktywizujących wywoływał zawsze duże zainteresowanie uczestników i kadry różnych kursów, szkoleń, warsztatów, a także długie, niekończące się dyskusje. Przygotowanie i realizacja zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących nie wymagają wielkiego doświadczenia pedagogicznego, pod warunkiem że prowadzący szkolenie posiada wiedzę merytoryczną dotyczącą problemu, który chce wspólnie z uczestnikami kursu rozwiązać. Dzięki zaś dużemu zainteresowaniu wykazywanemu przez nich oraz aktywności ma możliwość uruchomienia wrażliwości wszystkich na konieczność uwzględniania w relacjach społecznych nie tylko własnych potrzeb, interesów czy aspiracji, ale także tych, z którymi doświadcza nowych sytuacji autodydaktycznych.

Metody aktywizujące w procesie kształcenia

Zasady kształcenia metodami aktywizującymi
1. Zasada bezpośredniego porozumiewania się
2. Zasada otwartości i szczerości
3. Zasada dochowania tajemnicy
4. Zasada tolerancji w stosunku do innych
Technika afirmacji

1. Metoda przypadków
Faza I: zapoznanie uczestników z istotą metody
Faza II: zapoznanie uczestników z opisem przypadku
Faza III: stawianie pytań i udzielenie odpowiedzi
Faza IV: wykrycie problemu węzłowego w opisie
Faza V: wybranie kryteriów rozwiązania problemu głównego
Faza VI: rozwiązanie problemu węzłowego według ustalonego kryterium
Liczba uczestników zajęć prowadzonych metodą przypadków

2. Metoda grupowego rozwiązywania przypadków
Przebieg zajęć
Harmonogram przebiegu zajęć
Materiały do zajęć

3. Opisy przypadków
3.1. Kłopoty Mariana
3.2. Decyzja
3.3. Seminarium instruktorskie
3.4. Nastolatek z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii
3.5. Weronika
3.6. Mateusz
3.7. Sposoby prowadzenia dyskusji
3.8. Ćwiczenie „Przewidywanie konsekwencji”

4. Metoda sytuacyjna
Opis sytuacyjny
Opis sytuacyjny nr 1
Opis sytuacyjny nr 2
Jakie korzyści daje wprowadzenie metody sytuacyjnej do szkolenia?
Stosowanie metody sytuacyjnej do analizy aktywności rady drużyny

5. Metoda inscenizacji
A. Technika przygotowania zajęć metodą inscenizacji
B. Technika prowadzenia zajęć metodą inscenizacji
C. Schematy prowadzenia zajęć metodą inscenizacji
Inscenizacja otwarta – wielokrotna (1)
Inscenizacja otwarta – wielokrotna (2)
Inscenizacja otwarta – pojedyncza (3)
Inscenizacja otwarta – mieszana (4)
Inscenizacja zamknięta – wielokrotna (5)
Inscenizacja zamknięta – pojedyncza (6)
Inscenizacja panelowa – improwizowana (7)
Kładka
Mowa ciała
Rada drużyny układa plan pracy
Wyskok czy nawyk?
W cztery oczy
Gimnastyka ról
Ćwiczenie „Wojna duchów”
Słabe strony metody inscenizacji

6. Dyskusja panelowa
Propozycje tematyczne do dyskusji
Czynności przygotowawcze
Przebieg dyskusji
Burza mózgów
Ustalenie problemu
Zasady burzy mózgów
Zgłaszanie pomysłów
Analiza wartościująca
Wnioski
Technika 635
Główne założenia
Przebieg zajęć
Dyskusja łańcuchowa
Dyskusja wyizolowanych
Dyskusja z jawną oceną
Dyskusja „za plecami”
Milczenie
Technika czasowego stresu
Uczenie się dyskutowania i poznawanie siebie

7. Sąd nad poglądem
Uwagi wstępne
Czynności przygotowawcze
Przebieg spotkania
Uwagi końcowe

8. „Sukcesy i porażki kadry instruktorskiej”
Uwagi wstępne
Założenia organizacyjne
Przebieg zajęć
Instrukcja dla prowadzącego
Instrukcja dla uczestnika

9. Pedagogika zabawy a gry dydaktyczne – decyzyjne, interakcyjne
Pedagogika zabawy
Gra decyzyjna „Awaria w kosmosie”
Gra decyzyjna (zespołowa) „Budowa wieży”
Gra decyzyjna „Rekrutacja”
Gra planszowa „Ustalcie reguły”
Gra kierownicza „Układanie kart”
Gra komunikacyjna „Antyrzeczy”
Gra komunikacyjna „Sieć”
Gra interakcyjna Twister
Gra decyzyjna „Doradcy organizacyjni”
Arkusz obserwacji indywidualnej członków zespołu zadaniowego
Arkusz informacji zwrotnej na temat wzajemnego wpływu w trakcie zajęć aktywizujących

Zamiast zakończenia przewodnik
Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe
Gry symulacyjne w szkole
Rozwiązywanie zadań otwartych warunkiem rozwoju dzieci i młodzieży
Gry dydaktyczne w geografii
Czas na zmianę akademickiej dydaktyki

Bibliografia
Data wydania: 2022-12-07
ISBN: 978-83-8294-207-1, 9788382942071
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 224
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Bogusław Śliwerski Bogusław Śliwerski Pedagog, profesor nauk społecznych, zatrudniony na Uniwersytecie Łódzkim i w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, dr h.c. multi, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011–2019), członek Sekcji Nauk Humanistycznych i Społecznych Ce...

Pozostałe książki:

Habilitacja. Diagnoza - procedury - etyka - postulaty Pedagogika. Tom 1 Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania Współczesne teorie i nurty wychowania Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki DIAGNOZA USPOŁECZNIENIA PUBLICZNEGO SZKOLNICTWA III RP W GORSECIE CENTRALIZMU Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji HARCERSTWO źródłem pedagogicznej Irlandia Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia Klinika akademickiej pedagogiki Książki (nie)godne czytania? Ku życiu wartościowemu. Idee - Koncepcje-Praktyki Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów Pedagogika ogólna RACJONALNOŚĆ PROCESU KSZTAŁCENIA Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej.Tom 1 Szkoła na wirażu zmian politycznych Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005-2016 Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego Wprowadzenie do teorii krytykoznawstwa Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji "Przyrzeczenie wierności sprawie socjalizmu...", czyli jak ZHP stało się organizacją wyhowania socjalistycznego w świetle doktryny pedagogicznej po 1944 roku Alternatywy w edukacji Edukacja autorska Edukacja pod prąd Edukacja w wolności Jak zmieniać szkołę? Klinika szkolnej demokracji Myśleć jak pedagog Ped@gog w blogosferze Pedagogia harcerskiego wychowania Pedagogika Pedagogika alternatywna Pedagogika dziecka Studium pajdocentryzmu Pedagogika serca Pedagogika t 2 Podręcznik akademicki Pedagogika tom 3 Pedagogika. Tom 2 Problemy współczesnej edukacji Przyrzeczenie harcerskie Rada szkoły, rada oświatowa : przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów Szkolne rewolucje Współczesna myśl pedagogiczna Wyspy oporu edukacyjnego
Wszystkie książki Bogusław Śliwerski

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2022-12-07
10 /10

Cytaty z książki

O nie! Książka Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl