Wstęp
Bogusław Śliwerski
CZĘŚĆ 1. OD ZNIEWOLENIA DO EDUKACJI W WOLNOŚCI
Rozdział 1. KRYTYKA SYSTEMU KLASOWO-LEKCYJNEGO
1. Nienaruszalność systemu klasowo-lekcyjnego
2. Klasa szkolna jako cela więzienna
3. Dyrektywne/autorytarne podejście do nauczania dzieci i młodzieży
4. Znaczenie miejsca i czasu uczenia się
5. System klasowo-lekcyjny w prawie oświatowym
6. Toksyczność i reprodukcja totalnej edukacji
7. Ideologiczne władztwo oświatowe
Rozdział 2. BADANIA NAD KLASĄ SZKOLNĄ
1. Impulsy z nauk pogranicza
2. System klasowo-lekcyjny w teorii wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia
3. Behawioralna teoria kształcenia Bolesława Niemierki
4. Miejsce uczenia się w świetle badań etnopedagogicznych
5. Architektoniczny gorset systemu klasowo-lekcyjnego
6. Klasa szkolna jako środowisko proksemiczne
7. Fenomen dzwonka szkolnego
8. Ławki szkolne
9. Komunikacyjne doświadczenia uczniów w czasie lekcji
10. Kultura i klimat klasy szkolnej
11. Pozór wychowawczej i dydaktycznej spójności klasy szkolnej
12. Celowy dobór czy selekcja?
Rozdział 3. WYJŚCIE POZA DOSTARCZONE (NARZUCANE) SYSTEMOWE RYGORY
1. (Nie-)pożądana przez władze III RP edukacja autorska w szkołach publicznych
2. Klasa autorskiej edukacji
3. Wyspy transformatywnego oporu edukacyjnego
4. Jest taka szkoła, w której wcale nie chodzi o szkołę
5. Może Johannes Sturm przejdzie wreszcie w Polsce na dydaktyczną „emeryturę”?
6. Samokontrola i samoocena uczącego się w modelu edukacji hybrydowej
Zakończenie jako wprowadzenie do kolejnej części analiz
Bibliografia do części 1
Michał Paluch
CZĘŚĆ 2. POWRÓT DO ŹRÓDEŁ
Rozdział 1. „Czuły narrator” w społeczności klasowo-lekcyjnej
Rozdział 2. „Pierwotna samotność” nauczyciela w drodze na lekcję
Rozdział 3. „Oiketa” wchodzi do klasy
Zakończenie 3
Bibliografia do części 2