Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku recenzja

Literatura naukowa trzyma dobry poziom

TYLKO U NAS
Autor: @Aleksandra_99 ·2 minuty
2022-03-10
Skomentuj
6 Polubień
Książkę Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wiekuDominiki Staszenko-Chojnackiej otrzymałam z Klubu Recenzenta serwisu nakapanie.pl.

„Celem tej książki jest ukazanie, jak kształtowała się tożsamość polskiego gracza, w jaki sposób nowe medium zostało przyjęte przed odbiorców oraz jak na przestrzeni kilku lat zmienił się sposób postrzegania gier, które przeszły drogę od technicznej ciekawostki przez narzędzia mające zachęcić młodych ludzi do nauki obsługi komputera i pracy z programami aż do osobnej, powszechnie znanej oraz akceptowanej formy rozrywki”.

Pierwsza i najważniejsza rzeczy, gdy zastanawiamy się nad przeczytaniem tej książki. Pamiętajcie, że jest to publikacja naukowa. Dużo przykładów, suche fakty, język naukowy tym charakteryzuje się ta publikacja. Znajdziemy też liczne odwołania do innych artykułów oraz masa przytaczanych fragmentów innych tekstów i wypowiedzi. Według mnie jest to rzetelna i dobrze przygotowana książka o grach wideo w polskiej prasie hobbystycznej XX wieku. Jest to też jedyna pozycja w tej tematyce, jaką czytałam. Więc nie mam odniesienia. Z tego, co wiem nie ma wiele podobnych propozycji o takiej tematyce.

„Problem z dostępem dotyczył także gier, gdyż w naszym kraju nie istniały oficjalne kanały dystrybucyjne, wobec czego tytuł kupowano na giełdach lub pożyczono od przyjaciół i znajomych”.

Przy czytaniu bardzo szybko można zauważyć, że autorka świetne przygotowała się do pisania. Ogrom przytaczanych fragmentów artykułów i wypowiedzi różnych osób potwierdza jej świetną znajomość podejmowanego tematu. Autorka musiała przeszukać wiele archiwów by dotrzeć do tych informacji, a także z uwagą wczytać się w to, co znalazła. Widać, że Pani Dominika czuje się bardzo dobrze pisząc o prasie hobbystycznej, a także o grach. Na dodatek podchodzi do zajęcia profesjonalnie i rzetelnie, a także z dystansem, kiedy trzeba. Książkę dzieli na pięć głównych rozdziałów. Porusza temat prasy zagranicznej, polskiej, początków i metamorfoz. Na dodatek zwraca uwagę na odbiorcę takich gazet i to, co było w nich przedstawiane. Zwraca uwagę na słabą dostępność gier w latach 80/90, a także małą ilość kobiet w redakcjach wydawanych wtedy gazet. Próbuje wyjaśnić, czemu tak było i stara się ukazać stanowiska innych osób.

„Pierwsze recenzje czy też opisy musiały zwierać szereg praktycznych porad koncentrujących się zarówno na przebiegu rozrywki, jak i szczegółach związanych z załadowaniem programu na komputerze, ponieważ w tym okresie użytkownicy nie stanowili jeszcze wyrobionej, dobrze zaznajomionej z medium grupy odbiorczej”.

Dobra pozycja naukowa. Jednak na pewno nie będzie to luźna, lekka lektura, którą szybko się przeczyta. Jest to książka, którą trzeba czytać dokładnie i mieć na nią czas. Na pewno wyniesiemy z niej dużo, jednak przy pobieżnym czytaniu mało zapamiętamy. Na pewno jest też kilka momentów ciekawszych, które pokazują rzeczywistość graczy w XX wieku i problem ograniczonego dostępu do gier.



Moja ocena:

Data przeczytania: 2022-03-09
× 6 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3/10

Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dz...

Komentarze
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3/10
Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dz...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Książka Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku ukazała się na rynku czytelniczym nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, jako jeden z tomów serii SZTUKA/MEDIA...

@book.lynn @book.lynn

Myślę, że większość z nas, z pokolenia lat 80 i 90 XX wieku, pamięta swój pierwszy komputer, pierwszy telefon, pierwszą grę wideo-Mario w kilku pikselach. To był początek nowej ery, początek niebywał...

@Czytanna @Czytanna

Pozostałe recenzje @Aleksandra_99

Smocza żona
Polska fantastyka

Wpakowałam się w niemałą minę, ponieważ wzięłam na sobie zrecenzowanie trzeciego tomu bez znajomości dwóch poprzednich. Niestety w opisie na stronie zabrakło informacji,...

Recenzja książki Smocza żona
Gorejące śniegi
Podróż do słowiańskiej ziemi

Średniowiecze, walka, intryga, wiara, spiski. Gorejące śniegi to książka pełna akcji i ciekawych wątków, mająca zarówno wady jak i zalety. Zacznę od rzeczy, które dla j...

Recenzja książki Gorejące śniegi

Nowe recenzje

Kłopoty Wyraju
Bogowie w XXI wieku, żyjący wśród nas, a jednak...
@justyna1dom...:

Lubicie słowiańskie klimaty? Tak. To mam coś dla Was. Książka, która jest powiewem świeżości na naszym rynku wydawniczy...

Recenzja książki Kłopoty Wyraju
Niebezpieczne zamiary cz.1
Niebezpieczne zamiary #1
@olilovesbooks2:

*współpraca reklamowa z Aną Rose, K.A.Zysk i Wydawnictwem Dlaczmeu* O serii "Colombian Mafia" usłyszałam przy okazji p...

Recenzja książki Niebezpieczne zamiary cz.1
Ślad krwi
„Nie upoi się moim cierpieniem, nie zatraci się...
@withwords_a...:

Klaudia Muniak ma na swoim koncie już kilkanaście książek. Dla mnie jest to już trzecie spotkanie z twórczością autorki...

Recenzja książki Ślad krwi
© 2007 - 2025 nakanapie.pl