Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku recenzja

Literatura naukowa trzyma dobry poziom

TYLKO U NAS
Autor: @Aleksandra_99 ·2 minuty
2022-03-10
Skomentuj
6 Polubień
Książkę Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wiekuDominiki Staszenko-Chojnackiej otrzymałam z Klubu Recenzenta serwisu nakapanie.pl.

„Celem tej książki jest ukazanie, jak kształtowała się tożsamość polskiego gracza, w jaki sposób nowe medium zostało przyjęte przed odbiorców oraz jak na przestrzeni kilku lat zmienił się sposób postrzegania gier, które przeszły drogę od technicznej ciekawostki przez narzędzia mające zachęcić młodych ludzi do nauki obsługi komputera i pracy z programami aż do osobnej, powszechnie znanej oraz akceptowanej formy rozrywki”.

Pierwsza i najważniejsza rzeczy, gdy zastanawiamy się nad przeczytaniem tej książki. Pamiętajcie, że jest to publikacja naukowa. Dużo przykładów, suche fakty, język naukowy tym charakteryzuje się ta publikacja. Znajdziemy też liczne odwołania do innych artykułów oraz masa przytaczanych fragmentów innych tekstów i wypowiedzi. Według mnie jest to rzetelna i dobrze przygotowana książka o grach wideo w polskiej prasie hobbystycznej XX wieku. Jest to też jedyna pozycja w tej tematyce, jaką czytałam. Więc nie mam odniesienia. Z tego, co wiem nie ma wiele podobnych propozycji o takiej tematyce.

„Problem z dostępem dotyczył także gier, gdyż w naszym kraju nie istniały oficjalne kanały dystrybucyjne, wobec czego tytuł kupowano na giełdach lub pożyczono od przyjaciół i znajomych”.

Przy czytaniu bardzo szybko można zauważyć, że autorka świetne przygotowała się do pisania. Ogrom przytaczanych fragmentów artykułów i wypowiedzi różnych osób potwierdza jej świetną znajomość podejmowanego tematu. Autorka musiała przeszukać wiele archiwów by dotrzeć do tych informacji, a także z uwagą wczytać się w to, co znalazła. Widać, że Pani Dominika czuje się bardzo dobrze pisząc o prasie hobbystycznej, a także o grach. Na dodatek podchodzi do zajęcia profesjonalnie i rzetelnie, a także z dystansem, kiedy trzeba. Książkę dzieli na pięć głównych rozdziałów. Porusza temat prasy zagranicznej, polskiej, początków i metamorfoz. Na dodatek zwraca uwagę na odbiorcę takich gazet i to, co było w nich przedstawiane. Zwraca uwagę na słabą dostępność gier w latach 80/90, a także małą ilość kobiet w redakcjach wydawanych wtedy gazet. Próbuje wyjaśnić, czemu tak było i stara się ukazać stanowiska innych osób.

„Pierwsze recenzje czy też opisy musiały zwierać szereg praktycznych porad koncentrujących się zarówno na przebiegu rozrywki, jak i szczegółach związanych z załadowaniem programu na komputerze, ponieważ w tym okresie użytkownicy nie stanowili jeszcze wyrobionej, dobrze zaznajomionej z medium grupy odbiorczej”.

Dobra pozycja naukowa. Jednak na pewno nie będzie to luźna, lekka lektura, którą szybko się przeczyta. Jest to książka, którą trzeba czytać dokładnie i mieć na nią czas. Na pewno wyniesiemy z niej dużo, jednak przy pobieżnym czytaniu mało zapamiętamy. Na pewno jest też kilka momentów ciekawszych, które pokazują rzeczywistość graczy w XX wieku i problem ograniczonego dostępu do gier.



Moja ocena:

Data przeczytania: 2022-03-09
× 6 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3/10

Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dz...

Komentarze
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3/10
Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dz...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Książka Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku ukazała się na rynku czytelniczym nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, jako jeden z tomów serii SZTUKA/MEDIA...

@book.lynn @book.lynn

Myślę, że większość z nas, z pokolenia lat 80 i 90 XX wieku, pamięta swój pierwszy komputer, pierwszy telefon, pierwszą grę wideo-Mario w kilku pikselach. To był początek nowej ery, początek niebywał...

@Czytanna @Czytanna

Pozostałe recenzje @Aleksandra_99

Wczasowiczka. Śmierć w Tatrach
Tatry zbierają żniwo

„Tak właśnie nazwał burzę – „podmuchem śmierci”. Przyroda zamierała bowiem w bezdechu, wszystko kuliło się i chowało, uciekało byle dalej od wiatru, byle w głąb ziemi, w...

Recenzja książki Wczasowiczka. Śmierć w Tatrach
Wieczne igrzysko. Kres dnia
Piekło otwiera bramy

Nie trzeba było czekać długo na dalsze losy kanoników. Drugi tom serii Wieczne Igrzysko zawitał na rynek wydawniczy. Piekło atakuje z coraz większą mocą, manifestacja na...

Recenzja książki Wieczne igrzysko. Kres dnia

Nowe recenzje

Słodycz zapomnienia
Ocalona pamięć
@m_opowiastka:

Powieść ta robi wrażenie piorunujące. Po ostatniej kropce zostaje się bez słowa, w nostalgicznej zadumie i tak trochę z...

Recenzja książki Słodycz zapomnienia
Miłość zostawiłam w getcie
"Miłość zostawiłam w getcie"
@tatiaszaale...:

“Człowieka poznaje się w ekstremalnych sytuacjach.” Świat pogrążony w wojennym chaosie. Niemieckie represje i okrucień...

Recenzja książki Miłość zostawiłam w getcie
Dwór Króla Zorzy
Szukanie zaginionego artefaktu, historia Króles...
@burgundowez...:

„Dwór króla Zorzy” Nishy J. Tuli to drugi tom serii „Artefakty Uranosa”, który rozpoczyna się dokładnie tam, gdzie końc...

Recenzja książki Dwór Króla Zorzy
© 2007 - 2024 nakanapie.pl