Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku recenzja

Pierwotny świat i rola gracza

TYLKO U NAS
Autor: @Czytanna ·1 minuta
2022-02-20
Skomentuj
6 Polubień
Myślę, że większość z nas, z pokolenia lat 80 i 90 XX wieku, pamięta swój pierwszy komputer, pierwszy telefon, pierwszą grę wideo-Mario w kilku pikselach. To był początek nowej ery, początek niebywałych zmian w dziejach ludzkości, tylko nikt z nas wtedy tego jeszcze nie wiedział. Nikt nie znał i nie potrafił przewidzieć skali tego zjawiska.
Książka Dominiki Staszenko-Chojnckiej wraca właśnie do tych początków związanych z komputerami i grami wideo. Autorka skrupulatnie przedstawia rodzącą się tożsamość gracza, a także ukazuje proces, jakim zaczyna cieszyć się jego postawa, w ramach rosnącej popularności, na łamach różnych hobbystycznych czasopism, które w dobie raczkującego interentu, były nieodzownym źródłem informacji na temat gier. Dominika Staszenko-Chojnacka najcześciej nadmienia czasopismo "Bajtek", które śmiało możemy nazwać, graczowym eldorado.
Ciekawym zjawiskiem ujętym w tej książce jest sposób w jaki przez lata kształtowała się kultura gracza. Kim on właściwie jest? Jaka jest jego rola? Skąd powinien czerpać i czym siękierować?
Autorka nie omieszkała nawiązać do współczesności i zadaje pytanie: Kim jest dzisiaj współczesny gracz? Zwraca także uwagę, że model nieco ewoluował i że obecnie dziewczęta gonią męskie statystyki.

Książkę, oceniam dobrze, a poruszany przez autorkę temat nie jest mi do końca obcy. Pamiętam siebie z tych lat i zamiłowanie do gier wideo, jako do nowości, zachodniego świata, bryzy europeizacji w tym peerelowskim świecie. Można powiedzieć, że gry wideo rosły i ja rosłam. Gracz ewoluował i ja dorastałam. Myśle, że autorka w tym wąskim zagadnieniu, wyczerpała temat. Ukazała najważniejsze zjawiska, rolę gracza i rolę czasopism. Poza tym, książkę czyta sięnaprawdędobrze, tekst jest przystępny, nie naukowy. Na plus w tej publikacji jest także to, że w końcu autorka dochodzi do kresu roli czasopism i ukazuje rosnącą w siłę moc przede wszystkim internetu, targów i rzeczywistości wirtualnej.

Książkę polecam każdemu zainteresowanemu światem wirtualnym, nie tylko temu współczesnemu, ale przede wszystkim temu minionemu i śmiało można ją uznać jako powrót do przeszłości.





Książka została otrzymana z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.

Moja ocena:

× 6 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3/10

Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dz...

Komentarze
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dominika Staszenko-Chojnacka
6.3/10
Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dz...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Książkę Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wiekuDominiki Staszenko-Chojnackiej otrzymałam z Klubu Recenzenta serwisu nakapanie.pl. „Celem tej książki jest ukazani...

@Aleksandra_99 @Aleksandra_99

Książka Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku ukazała się na rynku czytelniczym nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, jako jeden z tomów serii SZTUKA/MEDIA...

@book.lynn @book.lynn

Pozostałe recenzje @Czytanna

Stworzeni dla losów szczęśliwych
Stworzenie dla losów szczęśliwych-fabryka refleksji politycznych

Pierwszy raz mam styczność z twórczością Zygmunta Barczyka. Postanowiłam więc, że dowiem sięczegoś o nim i spróbuję zrozumieć skąd pomysł na książkę i tak zaczęłam przeg...

Recenzja książki Stworzeni dla losów szczęśliwych
Kinofrenia
Scenariusz na dobry film

Jak wiele w Twoim życiu znaczy kino? dobry film? Jaki jest Twój ulubiony film? W jakim gatunku gustujesz? Zastanawiałeś się, ile trudu trzeba włożyć w scenariusz dobrego...

Recenzja książki Kinofrenia

Nowe recenzje

W poszukiwaniu zagioninej chwały. Historia reprezentacji Anglii 1872-2022
Piłka Nożna w prawdziwym (...bo angielskim) wyd...
@konrad.mora...:

Jeżeli kochasz piłkę nożną, to urodziłeś się w Europie lub Ameryce Południowej. Jeśli piłka nożna to dla Ciebie soccer,...

Recenzja książki W poszukiwaniu zagioninej chwały. Historia reprezentacji Anglii 1872-2022
Zakład psychiatryczny Arkham
Witaj w Arkham
@dominika.na...:

Stało się! Zwariowaliśmy i wylądowaliśmy w wariatkowie! I to nie byle jakim, bo w Arkham. Jednym słowem – mamy przerąba...

Recenzja książki Zakład psychiatryczny Arkham
Obserwatorium
Tajemnicze zjawiska, a wśród nich góra która mo...
@justyna1dom...:

Każdy miłośnik Karkonoszy zna Śnieżkę. Ten szczyt przyciąga od setek lat tysiące ludzi, a wielu z nich lekceważy go, bo...

Recenzja książki Obserwatorium
© 2007 - 2024 nakanapie.pl