Dalsze losy ordynata Waldemara Michorowskiego, bohatera znanego z powieści "Trędowata" Heleny Mniszkówny. "Trędowata" to najsłynniejszy polski melodramat. Przedwojenny bestseller, którym do dzisiaj z...
Najsłynniejszy polski melodramat. Był wielokrotnie wznawiany i czterokrotnie ekranizowany. W nieśmiertelny schemat "księcia i kopciuszka" autorka wpisała romantyczny dramat, rozgrywający się w środowi...
Najsłynniejszy polski melodramat. Przedwojenny bestseller, którym do dzisiaj zachwycają się rzesze czytelników. Historia nieszczęśliwej miłości ubogiej szlachcianki do arystokraty, która doczekała si...
Poruszająca powieść jednej z najbardziej poczytnych polskich pisarek. Młodziutka Andzia Tarłówna jest uroczą panienką, pełną dobroci i ufności. Jej jedyną rodziną jest ojczym, który rządzi jej majątki...
Podupadły zamek Krąż. Odwieczna siedziba rodu Pobóg, teraz w rękach rodziny Zatorzeckich. Podobno straszy w nim duch dawno zmarłego ostatniego pana, Hieronima Poboga. W to miejsce przybywa z Warszawy ...
To jedna z pierwszych powieści Heleny Mniszkówny, jeszcze sprzed I wojny światowej. Jej bohaterem jest młody polski dziedzic Ryszard Denhoff, który w 1905 r. po powrocie ze szkół, obejmuje folwark Wo...
Szósty tom nowej kolekcji książkowej: "Literatura polskiego romansu: Helena Mniszkówna". W 20 częściach skompletujemy najpopularniejsze dzieła H. Mniszkówny oraz biografię autorki. "Smak miłości" to...
Tom 1: 320 str., tom 2: 250 str. Fragment: Skromny orszak książęcy rozpiął swe szare namioty w głuchej puszczy leśnej, wśród gór arwijskich, niemal u stóp sięgającego niebios Hełmu Srebrnego. Zaczęły...
Zamieszczone w tomie utwory pochodzą ze zbioru wydanego po raz pierwszy jeszcze przed I wojna światową w Kijowie. Tytułowym ?Książętom boru? towarzyszą tu między innymi opowiadania z cyklu ?Miesiące?...
Powieść tę, napisała Helena Mniszkówna już jako dojrzała pisarka, o ugruntowanej popularności. Główną bohaterką uczyniła Kasię Zahojską, ambitną i uzdolnioną szlachciankę, która po studiach na politec...
Głównym bohaterem tej powieści jest Edward Zebrzydowski, młody arystokrata, który wcześniej, przed I wojną, pędził wspaniałe życie zamożnego człowieka. Jego rodzina posiadała na Ukrainie dwie olbrzym...
...Oderwał się od biurka, chciał wyjść. Wtem oczy jego padły na ramkę z fotografią Sfinksa, której tak często przyglądał się Mgłowicz. Zawahał się, po czym szybko podszedł do biurka, wziął fotografię ...
Nieszczęsna jest dusza ludzka. Żadna bestia nie jest narażona na tyle niebezpieczeństwa, co ona. Zewsząd na nią czatują, jak nie anioł, to diabeł. Różne pokusy, a strachy i utrapienia bodą ją, niby no...
Cóż to za dziewczyna?... Bo nie anielica, a ma czystość anioła... nie demon, a ma temperament i ogień szatański. Fenomenalne! Czyż dla zdobycia jej mam się przemienić w anioła?... Nie, tego nie potrafię. Zresztą nie pragnę jej anielskości. Przeciwnie, chcę, aby mi oddała to wszystko, co jest w niej z demona, anielskość chowając dla przyszłego męża.
“Kocham cię. Kocham cię. Kocham cię od pierwszej chwili, kiedy cię zobaczyłam.”
“Powstające uczucie jest podobne do gmachu nowo wznoszonych murów. I dobrze jest, gdy cegłą jest sama miłość, oparta na cemencie szacunku. Tylko na cemencie – glina wyłączona.
Żelazne wiązania – to stałość.
Kielnia – to zaufanie, łączące miłość z szacunkiem.
Krokwie i sklepienie – to warunki i okoliczności. Mogą być one bardzo wyniosłe lub też dość niskie.
Tynkiem jest wiara. Powinna posiadać wielką siłę, chcąc uchronić mur od ruiny.
Wapno – to opinia świata. Szczęśliwie, jeśli pokrywa mur już zlasowane – nieszczęśliwie, jeśli przed zlasowaniem, czyli przed ustaloną reputacją, bo wówczas byle zły powiew łamie wapno i kruszy.
Fundamentem – pociąg zmysłowy.
Powstałe na nim gmachy uczuć bywają najwspanialsze, jeśli zaś istnieje bez przerwy, wówczas są najtrwalsze. Ale fundamentem może być również jedność duchowa, wspólność myśli i zapatrywań. (...)
A może istotnie bez pociągu zmysłowego nie ma szału w miłości i sama miłość za blado by wyszła, jak obraz cenny artyzmem, bogaty w technikę i koloryt, lecz pozbawiony odpowiedniego światła.”
“Wielkie szczęście bywa czasem tak potężne, że staje się cierpieniem.”