Parafrazując słowa pewnej młodej pianistki, zapytanej o talent i jego przełożenie na sukces, można stwierdzić, że prawda jest taka: aby osiągnąć sukces potrzebujemy kilka procent talentu, szczyptę szczęścia, a cała reszta to ciężka, żmudna praca nad warsztatem. Czy podobnie jest z pisaniem? Opierając się na wypowiedziach mniej lub bardziej znanych pisarzy, można śmiało odpowiedzieć twierdząco na powyższe pytanie. Co więc zrobić, jeśli zamarzy nam się własne dzieło? Jeśli w naszej głowie powstał alternatywny świat, a jego bohaterowie, podobnie jak u Dickensa, nie dają nam spokoju, chcąc pokazać się całemu światu; albo, gdy mamy potrzebę dzielenia się z innymi swoją wiedzą. Nie pozostaje wówczas nic innego, jak tylko chwycić za pióro i pisać.
Aby robić to dobrze musimy wpierw zadbać o nasz warsztat pisarski, ponieważ: po pierwsze, nie talent jest najważniejszy, a doświadczenie, trening, znajomość praw rządzących światem literatury. A po drugie, powiedzmy sobie szczerze, nie chcemy zamęczać czytelnika nudnym, topornym tekstem, nie wspominając już o rażących błędach ortograficznych, czy stylistycznych. W pracy pisarza liczy się żmudna praca i dużo wytrwałości. Nie oznacza to, że nie ma w tym też dobrej zabawy i przeżyć, o których inni mogą tylko pomarzyć.
Oto kilka pozycji książkowych które mogą wam pomóc w drodze po marzenia. Przy okazji dowiecie się, jak pracują i jak zdobyli sławę ci, których czyta wielu czytelników na świecie.
"Pisarzem jest się z serca, z trzewi. To praca, ale przede wszystkim sposób życia."
Książka ta jest swoistego rodzaju kursem pisania. Katarzyna Bonda, królowa polskiego kryminału, otwiera przed czytelnikami drzwi do świata powieści. Każdy początkujący (ale nie tylko) pisarz, znajdzie tu wszystko, co jest potrzebne, aby zacząć pisać – mnóstwo porad i przykładów dotyczących: bohaterów, fabuły, narracji i dialogów. Znajdziemy tu odpowiedzi na rozmaite pytania, od takich: skąd wziąć pomysł na książkę, po te dotyczące technicznej strony, jak korekta, redakcja, czy wydanie książki. Autorka nie pomija także kwestii higieny psychicznej pisarza. Na koniec podaje 51 tytułów książek dzięki, którym wzbogaciła swój warsztat pisarski, i które mają "genialną konstrukcję" pozwalającą na szukanie tak ważnych dla pisarza szwów. Mimo że jest to poradnik, książkę czyta się z przyjemnością, zdobywając przy tym mnóstwo wiedzy.
"Zanim przejdziemy do szczegółów, jedną rzecz muszę powiedzieć jasno:
Ta książka nie jest dla słabych.
Ta książka jest dla pisarzy.”
Można by rzec, że jest to podstawowy podręcznik dla początkujących i doświadczonych pisarzy. Fachowa i przystępna analiza procesu twórczego napewno wzbogaci nasze rzemiosło i zmusi do przemyśleń, usystematyzuje wiedzę na temat: konstrukcji bohaterów, struktury powieści, budowania scen, planowania i narracji. Autor bardzo szczegółowo, na przykładach omawia każde z powyższych zagadnień. Nie bawi się z czytelnikiem, jest konkretny i nie ma wątpliwości, że wie o czym pisze.
"Twierdzę, że jeśli chce się naprawdę dobrze pisać, warto zbudować własną skrzynkę z narzędziami".
Choć pierwsze wydanie tej książki miało miejsce pod koniec XX wieku jest ona nadal inspiracją i źródłem wiedzy dla wielu pisarzy. Wielu twórców i nauczycieli pisania cytuje Kinga i podaje go jako przykład wybitnego twórcy. "Pamiętnik rzemieślnika" to autobiografia króla horrorów wzbogacona o obszerną wiedzę na temat pisania powieści, opartą na teorii, doświadczeniu, przedstawioną w sposób bardzo przystępny i co ważne na wielu przykładach. Cytując jedną z czytelniczek King'a: "idealne wyważenie autobiografii, anegdoty, historii i sztuki pisania".
W podobnym tonie swoją książkę "O pisaniu na chłodno" wydał w 2018 Remigiusz Mróz, autor słynnej serii o prawniczce Joannie Chyłce. Z tą różnicą, że dotyczy ona realiów polskiego rynku wydawniczego.
Doktor nauk humanistycznych, absolwentka filologii polskiej, autorka książek beletrystycznych oraz tych odsłaniających tajniki pisania. Jednym słowem ktoś, kto wie, o co chodzi w procesie tworzenia dzieła.
"Każdy, kto ma bogatą wyobraźnię, chce pracować nad warsztatem i wierzy w swoje możliwości, może nauczyć się pisać".
Według autorki książki dobry pisarz powinien być "świetnym obserwatorem, dobrym psychologiem, posiadać wrażliwość na przyrodę, wsłuchiwać się w swoje zmysły, otworzyć na intuicję, starannie dobierać słowa...". A wszystko to wymaga wyszlifowania, podciągnięcia na wyższy poziom, jeśli chcemy napisać dobrą książkę. I właśnie te zagadnienia i wiele innych, w sposób obrazowy, a niejednokrotnie poetycki omawia autorka. Na bazie wielu przykładów że świata książki i filmu Joanna Wrycza - Bekier oprowadza nas po zakamarkach szkoły twórczego pisania. Skarbiec pomysłów, natchnienie, mnemotechnika, planowanie, emocje bohaterów, warsztat językowy, to jedne z wielu poruszanych tematów. Na zakończenie - bibliografia oraz wykaz filmów i spektakli o artystach. Książka inspirująca, ciekawa, motywującą, a do tego fachowa i napisana w interesującym stylu.
"My ludzie jesteśmy uzależnieni od słów. (…) Słowa to ślad, który pozostawiamy po sobie - nasz dar dla świata".
Trudno byłoby mi pominąć kolejną z książek tej autorki. Tym razem jest to podręcznik, dla każdego kto pisze teksty, zarówno te krótkie, jak przykładowo blog, czy email, czy też obszerne książki. Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak ważne są słowa, które wypowiadamy, jak istotne jest to, w jaki sposób to robimy. "Magia słów" uświadamia czytelnikom jak ważne jest podpatrywanie pisarzy, „którzy całe swoje życie poświęcili słowom" i zadawanie pytań: "Jak on to zrobił?". Bazując na twórczości zarówno pisarzy, jak i adeptów innych dziedzin sztuki, autorka wprowadza nas w arkana sztuki pisarskiej. Zaczynając od takich zagadnień jak: magia szczegółów, kolekcjonowanie nazw, abstrakcja, odżywianie tekstu; poprzez lekcje Iana Fleminga – twórcy słynnego Bonda – braci Grimm, Agathy Christie, czy też słynnego Vincenta van Gogha; na malowaniu słowami i pobudzaniu zmysłów kończąc. Podobnie jak w innych książkach autorki znajdziemy tu bibliografię, a także adresy blogów o tematyce poruszanej w książce. Świetnie napisana i wartościowa pozycja.
Także w książkach, które nie są typowymi poradnikami pisania możemy znaleźć ciekawe i interesujące fragmenty dotyczące twórczości literackiej. I tak na przykład: Guillaume Musso, znany francuski powieściopisarz, przemyca w swoich beletrystycznych książkach, fragmenty, wątki z życia i warsztatu pisarza. Możemy je odnaleźć w takich jego powieściach jak: "Sekretne życie pisarzy", "Ta chwila" oraz "Papierowa dziewczyna".
Natomiast Regina Brett, amerykańska dziennikarka, pisarka i felietonistka, która od lat porusza swoją twórczością rzesze czytelników na całym świecie, autorka takich tytułów jak: "Jesteś cudem", "Kochaj", czy "Bóg nigdy nie mruga", w swoich książkach radzi jak pisać, gdzie szukać inspiracji, jak rozwijać swój warsztat pisarski i przekazuje czytelnikowi wiele innych przydatnych informacji. Znajdziemy je przede wszystkim w książce "Mów własnym głosem".
"Świat, z którym mamy do czynienia, jest magiczny. Nikt nie wie, dlaczego i jak działa".
Nie jest to poradnik pisania, ale świetna lektura dla artystów wszelakich dziedzin, od pisarzy po muzyków. Jak przebiega proces tworzenia, jak pokonać blokady twórcze, czym jest sukces, jak radzić sobie w nieograniczonym artystycznym świecie i kiedy dzieło uznać za ukończone? Tą tematykę porusza autor, zmuszając, a właściwie zachęcając czytelnika do przemyśleń i szerszego spojrzenia na swój wewnętrzny i zewnętrzny świat.
Czy dzięki tym lekturom możemy mieć pewność, że nasze dzieło ujrzy świat?
Albo, że się spodoba, czy też, że dzięki niemu staniemy się sławni? Raczej nie. Ale napewno udoskonalimy swój warsztat pisarski. A to pierwszy stopień do sukcesu. Nie talent, a warsztat jest najważniejszy w procesie pisania książki, czy innych tekstów, a także wytrwałość i ciągłe doskonalenie. Jeśli więc czujecie, tak w głębi siebie, że pragniecie pisać, że macie coś do przekazania światu – róbcie to; to was rozwinie, doda wam skrzydeł. I nawet jeśli wasza praca nie uczyni was sławnym, to sam proces tworzenia będzie dla was niesamowitą przygodą i potężną dawką rozwoju i doświadczenia, wiedzy i doskonalenia warsztatu. Jedno jest pewne, aby dobrze pisać trzeba: pisać pisać i jeszcze raz pisać. A kiedy nie piszecie – czytajcie, uczcie się od mistrzów.