Wampir Fernand jest niepoprawnym romantykiem, który zwykł gryźć swoje ofiary tylko jednym kłem, aby nie pozostawić zbyt wiele śladów, na niczego nieświadomej ofierze. Jego problemem nie są jednak łowcy wampirów, a trudności z wyrażeniem własnych myśli oraz wybraniem jednej z dziewczyn, która odwzajemni jego miłość.
Wampir to bestiariusz miłości, tej, która napędza wampiry, ludzi drzewa, początkujące czarownice i golemy. Cała populacja niezwykłych stworzeń, przewijających się na łamach książki, nie szerzy postrachu i grozy, ale z pasją poszukuje swoich bratnich dusz. Historie te opowiadane są z dużą dozą romantyzmu i humoru, które zawierają w sobie sporo z telewizyjnego sitcomu i książkowych baśni. Komiks porusza uniwersalne dla każdego czytelnika tematy - miłość, stratę, pożądanie i zmysłowość. Joann Sfar w swoim komiksie nawiązuje do dziedzictwa artystycznego takich twórców jak Sempé i Quentin Blake, doskonale wplatając znane już im idee i naturalność w swój współczesny styl.
Wampir to tygiel postaci Sfara, które pojawiają się tu znienacka wyrwane ze swoich opowieści, ale w dalszym ciągu są tak samo autentyczne jak w pierwotnych komiksach, jak choćby obecny tu Profesor Bell. Opowieść o Wampirze była szeroko omawiana w wysokonakładowej prasie francuskiej, m.in. w "Le Monde" i "Le Figaro".