Blisko trzy tysiące hebrajskich słów, dwieście dwadzieścia dwa wersety podzielone na dwanaście rozdziałów składają się na Księgę Koheleta, Eklezjasty - "Przewodniczącego zgromadzenia", być może najbardziej oryginalną i "skandaliczną" Księgę Starego Testamentu.
Księga ta naznaczona jest słynnym zdaniem Havel havalim... vanitas vanitatum, "marność nad marnościami - wszystko marność" (1,2; 12,8). Jak pisał pewien egzegeta, po przeczytaniu owej pieśni milczenia, nonsensu, starości i mroku, tu i tam nacechowanej przebłyskami pogodzonej z losem radości: "czytelnik nie odchodzi mały, lecz dojrzały i gotowy, by nim się stać".
Komentarz ten, który opiera się na nowej wersji biblijnego tekstu, dzieli się na trzy etapy. Pierwszy, pod typowo koheletyckim tytułem Marnosć nad marnościami - wszystko marność, oferuje podstawowe narzędzia, niezbędne do rozstrzygnięcia pierwszych zagadek dotyczących autora, tekstu, interpretacji, przesłania. Cały - najbardziej obszerny i fundamentalny - drugi etap śledzi, za pomocą komentarza, poetycki i duchowy wątek Słów Koheleta, syna Dawida, króla Jeruzalem (1,1). Etap ostatni przemierza ziemie naszej planety i tysiące lat naszej historii w poszukiwaniu Tysiąca Koheletów, to znaczy tych wszystkich, którzy obrali sobie za wzór biblijnego mędrca z III wieku przed Chr.
Księga ta naznaczona jest słynnym zdaniem Havel havalim... vanitas vanitatum, "marność nad marnościami - wszystko marność" (1,2; 12,8). Jak pisał pewien egzegeta, po przeczytaniu owej pieśni milczenia, nonsensu, starości i mroku, tu i tam nacechowanej przebłyskami pogodzonej z losem radości: "czytelnik nie odchodzi mały, lecz dojrzały i gotowy, by nim się stać".
Komentarz ten, który opiera się na nowej wersji biblijnego tekstu, dzieli się na trzy etapy. Pierwszy, pod typowo koheletyckim tytułem Marnosć nad marnościami - wszystko marność, oferuje podstawowe narzędzia, niezbędne do rozstrzygnięcia pierwszych zagadek dotyczących autora, tekstu, interpretacji, przesłania. Cały - najbardziej obszerny i fundamentalny - drugi etap śledzi, za pomocą komentarza, poetycki i duchowy wątek Słów Koheleta, syna Dawida, króla Jeruzalem (1,1). Etap ostatni przemierza ziemie naszej planety i tysiące lat naszej historii w poszukiwaniu Tysiąca Koheletów, to znaczy tych wszystkich, którzy obrali sobie za wzór biblijnego mędrca z III wieku przed Chr.