Cmentarz w Pradze recenzja

Ponadczasowy powab teorii spiskowych

WYBÓR REDAKCJI
Autor: @Carmel-by-the-Sea ·2 minuty
2021-02-23
1 komentarz
12 Polubień
Poprzeczka była zawieszona wysoko. Umberto Eco zasłynął średniowiecznym kryminałem, którego największą tajemnicą był ludzki śmiech; dał czytelnikom tekst idealny. Z drugiej strony, po lekturze zawiłej opowieści z "Wahadła Foucaulta", mogłem się spodziewać wszystkiego ze spotkania z przedostatnią powieścią profesora. Niestety "Cmentarz w Pradze" to opowieść raczej przeciętna, czyli poniżej możliwości Eco. Być może to wina konstrukcji, a zapewne konsekwencja przeładowania narracji detalami. Czytając, czułem się jak w sklepie z '1001 drobiazgami' - czasem trafi się na ciekawy przedmiot, ale dużo z nich wydaje się nikomu niepotrzebna, ostatecznie z nadmiaru człowiek zapomina, po co do sklepu wszedł.

Podstawowe elementy - czas i miejsce akcji, zbudowane tło historyczne, a nawet niewzbudzający nadmiernej sympatii główny bohater - to potencjalnie świetny materiał literacki. Tylko coś nie zagrało, bo Eco chyba przekombinował. Nie za bardzo trafiła do mnie forma pamiętników i dość przyszywany pomysł na schizofreniczność osobowości Simone Simoniniego - fałszerza wplątanego w proces dziejowy włosko-francuskiego świata drugiej połowy XIX wieku. Większość osób, zdarzeń, w które zamieszany był bohater, budowało codzienność ludzi epoki. Niestety, w wersji pisarza, świat odebrałem, jako zbyt teatralny, jakby podzielony na izolowane sceny, a przez to mało realistyczny (to zabieg zamierzony, ale według mnie - nieudany). Tabuny postaci, przywołane teksty z gazet, książek czy broszur brukowych, choć autentyczne, to wydały mi się przesadą, jakby najpierw zaistniały (jako potrzeba Eco), a potem dopiero dobudowano do nich opowieść. Gdyby nie nazwisko autora, uznałby to za warsztatowe potknięcie, a tak oceniam, jako nieciekawy zabieg.

W "Cmentarzu w Pradze" nie ma właściwie postaci, której czytelnik mógłby współczuć, czy chciałby dopingować ją do działania. Jest za to taki zbiorowy bohater - Żyd, jako 'źródło nieszczęść wszelakich', a może ogólniej - manipulowany spiskami 'Everyman'? Stąd chyba najmocniejszą stroną książki są opisy mechanizmów - wielopoziomowych, piramidalnych, z rozmytym praźródłem - dezorientacji społecznej, wykrzywienia prawdy, insynuacji. Wszystko podszyte strachem, chęcią wzbogacenia się, pożądaniem sławy, chorymi uprzedzeniami czy zwykłą mściwością. Eco w wielu miejscach poddaje naturę ludzką ocenie, tłumacząc jej strukturę naszą potrzebą porządku i, paradoksalnie, przesądu. W efekcie luki w pamięci, braki w wykształceniu, obiektywna niemożność dotarcia do prawdy czy zwykłe lenistwo i samousprawiedliwienie, formują grupową niepełnosprawność umysłu. Po prostu - zbyt często żyjemy w świecie iluzji, wielobiegunowości osobowości - tak, jak główny bohater. Chora ciekawość i odraza rodzą się w człowieku i są hodowane zgodnie z prostą zasadą (str. 372):

"(...) wszystko jedno, czy pisze się o miłostkach Piusa IX z pokojówkami, czy o homoseksualnych praktykach jakiegoś masona satanisty. Ludzie potrzebują tego, co zakazane, i koniec."

W tym szaleństwie, które dotknęło Europę w XIX wieku, Żyd z masonem i jezuitą tworzyli potrzebną i nośną bajkę o odwiecznym zmaganiu się dobra i zła. Nieprzypadkowo ta warstwa powieści dobrze współgra z pierwszymi rozdziałami poruszającego traktatu Arendt, który ostatnio przeczytałem (*). Jestem nawet w stanie przyjąć, że Eco w kilku fragmentach wprost inspirował się tekstem filozofki.

"Cmentarz w Pradze" to fikcja szukająca źródeł największej mistyfikacji spiskowej początku XX wieku. Eco podjął się zadania rozpracowania mechanizmów tworzących społeczne napięcia, które stały się paliwem dla wojennej tragedii. Niestety w kilku miejscach zastosowana przez niego forma mnie nie przekonała. Polecam tę powieść raczej fanom autora, którzy chcą poznać cały dorobek pisarski semiologa.

MOMENTAMI, I CO NAJWYŻEJ, DOBRA - 5.5/10

-------

(numeracja zgodna z wydaniem: Noir sur Blanc 2012)

* "Korzenie totalitaryzmu", Hannah Arendt

Moja ocena:

Data przeczytania: 2021-02-23
× 12 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Cmentarz w Pradze
7 wydań
Cmentarz w Pradze
Umberto Eco
6.6/10

czy nasze przekonania, nasza wiedza o świecie i wydarzeniach, obserwacje, które uważamy za własne, są takimi w rzeczywistości? czy też może się okazać, że są rezultatem nadzwyczaj zręcznej manipulacj...

Komentarze
@Renax
@Renax · ponad 3 lata temu
Czytałam 'Cmentarz'. I mam mieszane wrażenia. Odebrałam go jako książkę celowo teatralną.
× 1
@Carmel-by-the-Sea
@Carmel-by-the-Sea · ponad 3 lata temu
No własnie. Miałem podobnie.
× 1
Cmentarz w Pradze
7 wydań
Cmentarz w Pradze
Umberto Eco
6.6/10
czy nasze przekonania, nasza wiedza o świecie i wydarzeniach, obserwacje, które uważamy za własne, są takimi w rzeczywistości? czy też może się okazać, że są rezultatem nadzwyczaj zręcznej manipulacj...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Umberto Eco, twórca znany na całym świecie z jednej książki tak naprawdę. Imienia róży nie czytałam (jeszcze) i zamierzam to nadrobić (wkrótce), choć przyznać muszę, że Cmentarz w Pradze mnie do tego...

@DZIKA_BESTIA @DZIKA_BESTIA

Praktycznie od chwili, gdy odkryłam istnienie tego tytułu, chciałam dowiedzieć się więcej. Gdy wreszcie mi się to udało, trudno mi cokolwiek napisać. Po raz pierwszy nie potrafię jej jednoznacznie oce...

@alison2 @alison2

Pozostałe recenzje @Carmel-by-the-Sea

Na skrzydłach wyobraźni
Sztuka latania

Latanie jest piękne, ale niezbyt oczywiste. Wymaga czasu, sprytu, odwagi, spostrzegawczości, niezależnie czy szuka sposobu na oderwanie się od ziemi przyroda czy ludzka ...

Recenzja książki Na skrzydłach wyobraźni
Moralna AI
Duch w maszynie?

Sztuczna inteligencja (AI) jest jak wszędobylski mem. Ktoś ją widział, inny się jej boi, wielu na niej zarabia. W zasadzie nie ma przed tym odwrotu. Można to oswoić, wrę...

Recenzja książki Moralna AI

Nowe recenzje

MOJE PRÓBY POETYCKIE
Wędrówka przez mrok i światło
@jagodabuch:

„Moje próby poetyckie” Jakuba Haubera to tomik poezji, który zabiera czytelnika w podróż po złożonych zakamarkach ludzk...

Recenzja książki MOJE PRÓBY POETYCKIE
Odkrywanie nowej mocy.
Przepis na szczęście poza karierą: refleksje na...
@jagodabuch:

Arthur C. Brooks w swojej książce "Odkrywanie nowej mocy. W poszukiwaniu spełnienia, harmonii i celu w drugim rozdziale...

Recenzja książki Odkrywanie nowej mocy.
Rapsodia
Negocjacje
@guzemilia2:

Macie czasem takie nieuzasadnione przekonanie co do książki, że na pewno ona wam się spodoba? Ja staram się nie mieć ż...

Recenzja książki Rapsodia
© 2007 - 2024 nakanapie.pl