Modern Love. Prawdziwe historie o miłości, stracie i zaczynaniu od nowa recenzja

"Modern love" zebrane przez Daniela Jonesa, czyli jak ocenić uczucia?

WYBÓR REDAKCJI
Autor: @Orestea ·6 minut
2021-06-03
1 komentarz
13 Polubień

"Magia kina nie polega na tym, że na ekranie dzieją się niewiarygodnie wspaniałe rzeczy. Niewiarygodnie wspaniałe rzeczy zdarzają się również w życiu. Nie, magia polega na tym, że filmy kończą się tuż po tych niewiarygodnie wspaniałych momentach. Kończą się po ogłoszeniu pokoju, zwycięskim meczu, zdobyciu dziewczyny. Życie nie ma napisów końcowych po każdej historii i chłopak może stracić dziewczynę". [s.23]

Daniel Jones prowadził w New Jork Timesie rubrykę "Modern Love". Jak napisał w przedmowie do polskiego wydania książki pod tym samym tytułem:
"... zdecydowaliśmy [...], że potraktujemy pojęcie miłości szerzej, nie ograniczając się do miłości romantycznej. Mieliśmy nadzieję zgłębić zarówno mroczne, jak i jasne strony trwającego całe życie dążenia do bliskości z innymi ludźmi, chcieliśmy pokazać szczęście, ale także ból, który towarzyszy relacjom". [s. 5]

Tym właśnie jest wydana przez Prószyński i S-ka książka "Modern Love" - kalejdoskopem opowieści, których głównym - chociaż nie zawsze nazwanym bohaterem - jest miłość. Jakaś jej forma, jakiś jej przejaw, czasem z tych spokojnych i nie raniących duszy, innym razem - dramatyczna i tak pełna napięcia, że czytając, zastanawiałam się, jak jej bohaterowie zdołali przez to przejść?
Tak miałam zwłaszcza w przypadku opowieści o adopcji dziecka, które zdiagnozowano jako terminalnie chore. Nie opowiem więcej, są historie, które czyta się w samotności.

Ocenić? Ale jak?

"Lęk spada na niektórych gwałtownie, jak wyładowanie elektryczne. A moim przypadku zakrada się stopniowo i podstępnie, niczym gęstniejącą mgła. Kiedy mgła wystarczająco zgęstnieje, powoduje przerażające, surrealistyczne doznanie, które mój psychiatra nazywa derealizacją. W takich chwilach zamykam się w sobie całkowicie i nie jestem w stanie stawić czoła życiu w społeczeństwie". [s. 37]

Ocenianie tej książki byłoby niczym stawianie stopni emocjom odczuwanym przez innych ludzi! Jak mogę to robić? Jakie wziąć kryteria oceny? Zgodność z moją definicją miłości? Przystawalność do znanych mi norm społecznych? Swojskość sytuacji? Nic z tego nie jest ok wobec ludzi, którzy spisali swoje historie i podzielili się nimi z NYT.

Dlatego powiem jedynie o moich wrażeniach

Różne prawdy o miłości

"Heteroseksualne kobiety i homoseksualni mężczyźni toczą ze sobą spór na temat definicji aktu seksualnego. Większość moich koleżanek utrzymuje, że seks oralny się nie liczy. Uważam inaczej. Dla mnie wszystko, co przyprawia o orgazm, jest seksem". [s. 69]

Opisane w książce historie miłości, ujęte w całej rozciągłości jaką nadajemy temu pojęciu, rzucają na kolana. Nie ma tu romansu, tej eskapistycznej i podnoszącej na duchu obietnicy, że "żyli długo i szczęśliwie". Nie liczyłam, ale wydaje mi się, że więcej jest w tej książce historii, które bolą niż tych, które mają "dobre zakończenie".

Zwykle opowieści bolą, bo opisują czyjś ból lub stratę. Sprawiają cierpienie, bo sami byliśmy w takiej sytuacji lub kogoś w niej postawiliśmy. Uwierają, bo dotykają czegoś w nas, czegoś, o czym myśleć nie chcemy. Były tez takie, które aż zawstydziły, bo pokazały mi taką wielkość ducha, do której sama na pewno nie byłabym zdolna.

Różnorodność

"Matka mieszkała niedaleko domu opieki, w którym na początku zeszłego roku umierał tata. Mimo to nie było jej przy nim, kiedy odchodził, ani nie wiedziała, że wszystkie trzy córki spotkały się przy jego łóżku. Zapewnię oglądała w domu jakiś serial na kanale HBO, czytała książkę albo robiła sobie kanapkę, podczas gdy on oddychał z coraz większym wysiłkiem. Byli małżeństwem przez czterdzieści siedem lat - "wyłącznie wspaniałych lat", jak sama mówi, najwyraźniej nie licząc ostatnich pięciu naznaczonych alzheimerem. Po diagnozie taty, którą postawiono, gdy miał sześćdziesiąt trzy lata, jej świat się rozpad i nic już nie było między nimi wspaniale". [s.253]

Miłość to emocja, która nie zna żadnych granic: rasy, płci, płci kulturowej, wieku, pokolenia. W "Modern Love" poznajemy wszystkie jej odcienie. Tę, która się poświęca; tę, która jest zmarnowaniem szansy. Tę, która podnosi na duchu. Tę, która daje nadzieję. Widzimy rodziców i dzieci. Małżonków po przejściach. Pary, które powinny były, a jednak im się nie udało. Widzimy wieloletnią wierność i stracone szanse. Nadzieję i jej brak. Autorzy opowieści zebranych w "Modern Love" to i młodzi, i starzy, i zdrowi, i w terminalnym stadium raka. To pary tej samej płci i nie-pary. To rodzice - biologiczni i adopcyjni. Osoby samodzielne i "poukładane wewnętrznie" i te, które pracę nad sobą mają dopiero przed sobą. W każdej z opowieści jest miłość. Każda otwiera głowę i zmusza, zachęca, by wyjść poza własną perspektywę i zrozumieć więcej.

"Docierały do mnie strzępy rozmów o zawałach, nowotworach, protezach stawu biodrowego, ale nikt nie mówił o zmianie płci. Tego dnia znalazłam się w grupie mniejszości, byłam dziwadłem: żoną trans płciowej kobiety. Czuła się wyczerpana na samą myśl. [...] Kilka godzin później pielęgniarka zaprowadziła mnie do mojej żony. Do niej - musiałam zacząć używać żeńskich zaimków.[...]
- Podamy panu coś do jedzenia, a potem leki przeciwbólowe - powiedziała pielęgniarka.
- Pani - poprawiłam ją delikatnie". [s. 233-234]

Perspektywa czasowa

Niektórzy autorzy opowieści zebranych w wydanej przez Wydawnictwo Prószyński i S-ka "Modern Love" opisują, co czuli w ciągu bardzo konkretnych i dobrze zapamiętanych przez nich pięciu minut ich życia, inni opisują miłość w perspektywie wielu lat. I nie ma znaczenia fakt, czy czytamy o tym co zaszło w głowie dziewczyny, czekającej na wiadomość od dopiero co poznanego chłopaka, czy historię ojców, którzy muszą poradzić sobie z trudną relacją z biologiczną matką ich adoptowanego syna i jeszcze jego przez tę relację przeprowadzić. Opowieści mają podobną siłę.

"Niekiedy, gdy tak leżę, porównuję ten rozwód do grypy. Początkową wysoką temperaturę, poty i fatalne samopoczucie w pewnym sensie łatwiej znieść (mijają jak we śnie) niż kolejne dni, kiedy nie jesteś ani zdrowa, ani chora i nie wiesz, co ze sobą zrobić. Czujesz się za dobrze, żeby spędzić cały dzień w łóżku przed telewizorem, ale wciąż nie na tyle dobrze, żeby wyjść z domu i normalnie funkcjonować w społeczeństwie". [s. 212]

Autorzy

To w zasadzie jedyne, co mogłabym zarzucić tej książce: dobór autorów. NYT drukował, lub Daniel Jones wybierał, opowieści dobrze skrojone. Większość z tych, zamieszczonych w polskim wydaniu "Modern Love" została napisana przez pisarzy, aktorów, dziennikarzy, naukowców - innymi słowy - ludzi, którzy mają dar wglądu w siebie, uważnego przyglądania się innym. Autorzy to nie pierwsza lepsza Kate czy Jim. To ludzie wrażliwi, umiejący opisywać emocje, także swoje. Tak, ale czy to wada?
Nie wiem.
Tu i teraz, pisząc o "Modern Love" zastanawiam się nad elementem kreacji twórczej w wielu z tych historiach. Nie we wszystkich - to chcę jasno zaznaczyć - w wielu.

Ale czy to wada? Czy każda opowiedziana historia nie jest kreacją? Nieważne kto opowiada, zawsze narrator tworzy. Pisarka, naukowczyni, piekarz czy lekarz - niezależnie od osoby twórcy każdy opis jest w pewnym sensie aktem tworzenia, szczególnie, gdy dotyka kwestii tak intymnych jak miłość.

Konkluzja?

To była jak dla mnie nietypowa lektura. Nie spodziewałam się, że "wejdzie" tak łatwo. Nie miałam także pojęcia, że będę o niej myśleć i że historie w niej opisane będą do mnie wracać, rezonując we mnie.
Nie, to nie zawsze była przyjemna lektura. Czasem szarpała i drapała. Nie mam pod niej o to pretensji. Taka jest ta "Modern Love".

Dziękuję portalowi nakanapie.pl za możliwość przeczytania i przemyślenia tej książki, a Wam za możliwość podzielenia się wrażeniami z Wami.

"Muszę pokochać siebie, mówią mi przyjaciele. Podobno to sprawi, że moje życie będzie lepsze, na tej samej zasadzie, co aparat na zęby i gładka skóra miały mnie uczynić piękniejszą. Pytam więc, jak mam to zrobić. "Sięgnij w głąb siebie", odpowiadają filozoficznie. Atrakcyjność tej rady każe mi wątpić, czy oni sami cokolwiek znaleźli, kiedy tak sięgali w głąb siebie". [s. 78]

Moja ocena:

Data przeczytania: 2021-06-01
× 13 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Modern Love. Prawdziwe historie o miłości, stracie i zaczynaniu od nowa
Modern Love. Prawdziwe historie o miłości, stracie i zaczynaniu od nowa
Daniel Jones
7.8/10

Książkowe wydanie kultowej rubryki "New York Timesa", na podstawie której powstał znakomity serial "Modern Love". Kolekcja najlepszych tekstów z kultowej rubryki " The New York Times". Młoda ko...

Komentarze
@Mirka
@Mirka · ponad 3 lata temu
Ta książka jest już na mojej półce i wkrótce też poznam jej walory :)
× 3
@Orestea
@Orestea · ponad 3 lata temu
och, jestem ciekawa Twojej opinii! Ksiązki o takich emocjach - to zawsze trudny temat. Lubię obejrzeć moje opinie w lustrze opinii innych:)
× 3
Modern Love. Prawdziwe historie o miłości, stracie i zaczynaniu od nowa
Modern Love. Prawdziwe historie o miłości, stracie i zaczynaniu od nowa
Daniel Jones
7.8/10
Książkowe wydanie kultowej rubryki "New York Timesa", na podstawie której powstał znakomity serial "Modern Love". Kolekcja najlepszych tekstów z kultowej rubryki " The New York Times". Młoda ko...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

„Miłość najlepiej widać na przykładach, nie w definicjach.” Nie wiem nawet jak zacząć opowiadać Wam o tej książce, jeszcze jest tyle emocji we mnie po jej lekturze. Jak mam ubrać w słowa to, co ko...

@gala26 @gala26

Opowiadania to zupełnie nie moja bajka, dlatego do lektury tego zbioru podchodziłam raczej sceptycznie, wątpiąc, że znalazłabym tutaj coś, co mogłoby mnie urzec. Sam opis również mnie nie zachwycił, ...

@kobiecakawiarnia @kobiecakawiarnia

Pozostałe recenzje @Orestea

Psychologia wojny
Leo Murray, „Psychologia wojny”, czyli wszystko o moich kumplach.

Zanim przeczytałam „Psychologię wojny” Leo Murray, za najlepszą książkę o psychologii wojny i zabijania uważałam „On killing” płk. Dave’a Grossmana. Po przeczytaniu ksią...

Recenzja książki Psychologia wojny
Ferdinand Porsche
Karl Ludvigsen, "Ferdinand Porsche. Ulubiony inżynier Hitlera”, czyli bohater jako rysunek techniczny

„[…] spokojna pewność siebie, wsparta u Porschego ogromną wiedzą w zajmujących go dziedzinach i rozległymi zainteresowaniami, wielu urzekała. Dzięki temu łatwo znajdo...

Recenzja książki Ferdinand Porsche

Nowe recenzje

Wielka Księga Opowieści Kryminalnych
Kryminalna uczta w doborowym towarzystwie.
@Mirka:

@Obrazek „Jeśli umysł diabolicznego geniusza potrafi wymyślić metodę kradzieży lub morderstwa, która wydaje się niem...

Recenzja książki Wielka Księga Opowieści Kryminalnych
Bez skazy
Bez skazy
@historie_bu...:

„Jest coś pociągającego w człowieku, który jest cholernie dobry w tym, co robi. Każdy krok jest pewny. Wytrenowany. Peł...

Recenzja książki Bez skazy
Bez serca
Bez serca
@historie_bu...:

„Jest iskrą w ciemności. Tańczącymi płomieniami pod rozgwieżdżonym niebem. Lśni jaśniej niż ktokolwiek inny w tym miejs...

Recenzja książki Bez serca
© 2007 - 2024 nakanapie.pl