Książka jest ogniwem autorskiego programu (projektu) integralnego traktowania humanistyki i pedagogiki w ramach tematu badań pt. Pedagogika z wnętrza kultury. Nowe idee i tropy dla dydaktyki ogólnej z humanistyki współczesnej (przejawy zmiany paradygmaty cznej i próby ich zastosowań dydaktycznych). Tematyka rozważań oscyluje wokół kategorii: archetyp, Cień, dialog, inicjacja, mity, ofiara, paideia, sacrum, śmierć symboliczna, z wykorzystaniem inspiracji dorobkiem Carla Gustava Junga oraz literackich tropów prozy Hermanna Hessego, dla pedagogicznych odniesień do złożoności, meandrów i paradoksów aktywności psychicznej i dynamizmów egzystencjalnych człowieka. Autorka koncentruje swe rozważania wokół sekwencji przeżycie przebudzenie przemiana. W pracy wyróżniają się także tropy Mircei Eliadcgo i Edmonda Jabesa oraz perspektywa pytań etycznych i estetycznych jako źródeł hipote/. sytuowanych w dyskursie pedagogicznym i w praktyce edukacyjnej. Książka jest wyrazem pedagogicznie interesownej strategii czytania tekstów i kontekstów kulturowych.