Rozdział 1. Trening kreatywności w teorii pedagogicznej i psychologicznej 1.1. Pojęcie twórczości 1.2. Strategie i programy rozwijania zdolności twórczych 1.3. Pojęcie i różnorodność technik twórczego rozwiązywania problemów (TRoP) 1.4. Operacje umysłowe biorące udział w technikach TRoP 1.5. Grupowe rozwiązywanie problemów przy wykorzystaniu technik TRoP 1.6. Dostrzeganie problemów i generowanie pomysłów rozwiązań - etapy o największym znaczeniu heurystycznym 1.7. Przegląd wybranych technik TRoP 1.7.1. Techniki dostrzegania problemów 1.7.2. Techniki generowania pomysłów rozwiązań problemów 1.8. Zasady twórczego rozwiązywania problemów 1.9. Specyfika i osobliwości psychologiczne technik TRoP 1.9.1. Aktywność twórcza jako źródło wiedzy uczniów w procesie rozwiązywania problemów 1.9.2. Rola technik TRoP w stymulowaniu ekspresji uczniów 1.9.3. Rola technik TRoP w pobudzaniu motywacji wewnętrznej 1.9.4. Rola technik TRoP w rozwijaniu zainteresowań 1.9.5. Rola technik TRoP w tworzeniu struktur generatywnej (produktywnej) wiedzy 1.9.6. Rola technik TRoP w integrowaniu pracy półkul mózgowych 1.9.7. Rola technik TRoP w osłabieniu stałości spostrzegania (tzw. obronności percepcyjnej) Rozdział 2. Pojęcie zdolności twórczych w świetle literatury 2.1. Funkcjonowanie twórcze człowieka na gruncie psychologii humanistycznej i psychologii poznawczej 2.2. Przegląd badań nad problematyką zdolności twórczych 2.2.1. Pojęcie zdolności twórczych 2.2.2. Czynnikowe koncepcje zdolności 2.2.3. Interakcyjne koncepcje zdolności Rozdział 3. Podstawy metodologiczne badań 3.1. Przedmiot badań 3.2. Cele, problematyka i hipotezy badawcze 3.3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze 3.4. Procedura i organizacja badań 3.5. Charakterystyka terenu badań Rozdział 4. Poziom treningu kreatywności w klasach eksperymentalnych 4.1. Liczba i rodzaj technik twórczego rozwiązywania problemów 4.2. Zróżnicowanie momentów zajęć edukacyjnych 4.3. Aktywność uczniów podczas stosowania technik twórczego rozwiązywania problemów Rozdział 5. Wpływ treningu kreatywności na rozwój zdolności myślenia twórczego 5.1. Wprowadzenie 5.2. Wyniki badań ilościowych pomiaru zdolności myślenia twórczego 5.2.1. Wyniki pomiaru wstępnego zdolności myślenia twórczego 5.2.2. Wyniki pomiaru końcowego zdolności myślenia twórczego 5.3. Analiza ilościowych wyników pomiaru zdolności myślenia twórczego