W latach 2016–2019 w ramach UBU labu działającego na Uniwersytecie Jagiellońskim stworzone zostały trzy zaawansowane prace cyfrowe: gra tekstowa In nihilum reverteris autorstwa Yerzmyeya i Roberta „Hellboja” Straki, Stilleben Jakuba Woynarowskiego i Jana K. Argasińskiego oraz Wiersz smogowy Leszka Onaka i Jacka Olczyka. Prace zostały zrealizowane w wyniku współpracy artystów, teoretyków i programistów. Zebrane w tomie raporty szczegółowo dokumentują proces powstania dzieł, użycia narzędzi, języków programowania oraz platform. Autorzy tomu eksperymentują także z raportem technicznym jako formą komunikacji w humanistyce.
Teksty zebrane w recenzowanym tomie to trzy obszerne raporty techniczne. Zarówno termin, jak i metodologia przyjęte zostały za prof. Nickiem Montfortem, uznającym raport techniczny za żywotny format, który może być przydatny w naukach humanistycznych. Jest tak, pomimo iż (…) są to teksty przeznaczone dla czytelników posiadających już pewien stopień kompetencji w przedmiotowej dziedzinie. Zatem choć w rękach czytelnika humanisty raport może sprawiać wrażenie formy surowej i pozbawionej aspektu interpretacyjnego, to jednak de facto jest wypowiedzią sformułowaną w języku adekwatnym do podejmowanego tematu i dziedziny, której dotyczy.
Nick Montfort wymienia różnice między artykułem naukowym a raportem technicznym, wskazując na przewagę tego ostatniego. Lakoniczna forma raportu pozbawiona jest zatem interpretacji na rzecz analitycznego omówienia aparatu badawczego, a wnioskowania nie dokonuje się na podstawie teorii, lecz poprzez praktykę i wdrożone działania. Bywają także, o czym wspomina Montfort, raporty, które mają związek z określoną strukturą organizacyjną czy też konkretnym archiwum i uwidaczniają ten związek wyraźniej, niż uczyniłby to artykuł naukowy. (…) W przypadku tych raportów tak właśnie jest – ukazują one jednocześnie ideę interdyscyplinarnej koncepcji badawczej UBU labu.
Z recenzji dr hab. Ewy Wójtowicz, prof. UAP