Gatunki cyfrowe 2. Historie mówione

Piotr Marecki
Gatunki cyfrowe 2. Historie mówione
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Gatunki cyfrowe 2 to historie mówione gatunków i praktyk cyfrowych. Bohaterami i bohaterkami są osoby programujące, projektujące, hakujące, tworzące muzykę, grafikę i literaturę w obszarze mediów cyfrowych. Są to Sebastian „Seban” Igielski, Magdalena „Corny” Krawczyk, Mateusz „Jakim” Szymański, Mateusz „Jokov” Osajda, PikkuMyy, Monika Górska-Olesińska, Bartek „V0yager” Dramczyk, Jan K. Argasiński oraz Natalia Balska. Czytelnik ma okazję poznać zestaw siedmiu praktyk cyfrowej kultury, które skoncentrowane są wokół cracksceny (cracktra), modułów, pixel artu, literatury grywalnej, poezji demosceny, wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznych sieci neuronowych. Rozmowy zwrócone są w kierunku platform, jakich używają osoby praktykujące do produkcji utworów cyfrowych (Atari, Amiga, Atari ST, Xbox Kinect, Vive, Arduino). Książka zrealizowana w UBU labie na Uniwersytecie Jagiellońskim w oparciu o metodologię badań nad platformami Nicka Montforta i Iana Bogosta. Jest kontynuacją projektu Gatunki cyfrowe z 2018 roku.

„Projektując tę książkę, chciałem opowiedzieć o bliskim mi rozumieniu kultury cyfrowej. Takim, w którym na równi przyglądamy się zjawiskom cyfrowym sprzed paru dekad, jak i współczesnym platformom i artefaktom. W projekcie tym docenione są mniej obecne fenomeny cyfrowego świata, inne od tych najbardziej obecnych i komercyjnych (jak na przykład gry cyfrowe). Faworyzowane są za to z kolei gatunki i praktyki graniczne, hybrydy, krzyżówki, jak literatura grywalna czy poezja demosceny, przy czym gatunki cyfrowe badane są w ścisłym połączeniu z platformą, na którą powstają. Wspólnie z bohaterkami i bohaterami rekonstruujemy lokalny kontekst, wernakularną cyfrowość (vernacular digitality), znajdujemy sposoby, jak afirmatywnie opowiedzieć o zjawiskach wsobnych, endemicznych i odrębnych”.
Ze wstępu Piotra Mareckiego

„Książka jest doskonałym przewodnikiem po niejednorodnym środowisku komputerowej kultury, kroniką jej początków i rozwoju nakreśloną przez jej uczestników i świadków owych przemian. Co istotne, przyjmując jako wyjściową perspektywę praktyka i uczestnika, przekonujemy się po raz kolejny o znaczeniu platformy technologicznej, gdyż to jej zmiany i modyfikacje określają zasadniczą dynamikę historycznych ewolucji cyfrowych gatunków. Owa tytułowa kategoria odsłania szereg paradoksów badania złożonej rzeczywistości postmedialnej. Z jednej bowiem strony przyjęcie dystynktywnego i dzielącego zjawiska pojęcia gatunku wydaje się dyskusyjne wobec płynności i hybrydyczności kultury technologicznej. Stale podsuwane rozmówcom Piotra Mareckiego pytanie o definicję i różnicę gatunkową nastręcza im wiele trudności, wymusza nakładanie na intuicyjnie przez nich wyodrębniane fenomeny jakiejś zewnętrznej oraz nazbyt sztywnej kategoryzacji. Z drugiej jednak strony w niemal każdym przypadku ten wysiłek przynosi istotne zrozumienie omawianych zjawisk. Mówiąc wprost, wyłaniająca się w trakcie rozmów gatunkowość jest określana przez ową adekwatną dla badań współczesnej cyfrowej kultury formułę elastycznej, płynnej, perspektywicznej, opartej na podobieństwach rodzinnych, transwersalnej matrycy mapowania krajobrazu dynamicznych praktyk społecznych. Dzięki temu czytelnik zaopatrywany jest każdorazowo w być może nierzadko ledwo uchwytne i opatrzone dziwnym neologizmem, ale jednak efektywne i niezbędne narzędzie nawigacji po skomplikowanych przestrzeniach demosceny czy meandrycznych terytoriach technologicznych subkultur”.
Z recenzji dr. hab. Marcina Składanka, prof. UŁ

Wydanie 1 - Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Piotr Marecki
Historie mówione gatunków cyfrowych

1 Crackscena / Cracktra
Rozmowa z Sebastianem „Sebanem” Igielskim

2. Moduły
Rozmowa z Magdaleną “Corny” Krawczyk i Mateuszem “Jakimem” Szymańskim

3. Pixel Art
Rozmowa z Mateuszem “Jokovem” Osajdą (z udziałem PikkuMyy)

4. Playable literature/Literatura grywalna
Rozmowa z Moniką Górską Olesińską

5. Poezja demosceny
Rozmowa z Bartkiem “V0yagerem” Dramczykiem

6. VR Experience
Rozmowa z Janem K. Argasińskim

7. Sztuczne sieci neuronowe
Rozmowa z Natalią Balską
Data wydania: 2024-05-20
ISBN: 978-83-233-5354-6, 9788323353546
Wydawnictwo: WUJ - Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Seria: Biblioteka XXII Wieku
Stron: 231
dodana przez: Vernau

Autor

Piotr Marecki Piotr Marecki
Urodzony w 1976 roku w Polsce
Wychował się w Trzcinicy na Podkarpaciu, obecnie mieszka w Krakowie. Pracuje jako profesor na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie zajmuje się mediami cyfrowymi. Był profesorem wizytującym na amerykańskich uczelniach (m.in. MIT, Uniwersytet Kolorado w...

Pozostałe książki:

To nie jest Polska Polska przydrożna Romantika Frustracja Żuławski Ameryczka Barański. Przewodnik Krytyki Politycznej [wywiad-rzeka] Demoscena ZX Spectrum Gatunki cyfrowe 2. Historie mówione Gatunki cyfrowe Instrukcja obsługi Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media Każdy inny Wspomnienia o Jasiu Stoberskim Kino niezależne w Polsce 1989-2009 Królikiewicz Pracuję dla przyszłości Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre'a Bourdieu Raport z badań Między kartką a ekranem Pospolite ruszenie Praktyka i eksperyment Robbo. Solucja Sezon grzewczy Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury UBU lab Wiersze za sto dolarów
Wszystkie książki Piotr Marecki

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Gatunki cyfrowe 2. Historie mówione aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Gatunki cyfrowe 2. Historie mówione. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl