Na Tajwanie, wyspie o powierzchni ok. 35,8 tys. km2 w Azji Wschodniej, ponad 23-milionowe społeczeństwo cieszy się zarówno swobodami obywatelskimi w ramach demokratycznego systemu rządów, jak i wysokim poziomem zamożności. Atutem gospodarki Tajwanu jest jej innowacyjność i konkurencyjność. Marki produktów sektora IT takie jak HTC, Acer, Asus, BenQ, Gigabyte, D-Link cieszą się światową popularnością i uznaniem konsumentów, podobnie jak rowery Giant i Merida czy skutery Kymco i SYM. Nie zmienia to faktu, że uznanie międzynarodowe dla Republiki Chińskiej (Tajwanu) w 2014 r. deklarowało jedynie 21 mikropaństw z Oceanii, Ameryki Łacińskiej i Afryki, a w Europie – Państwo Watykańskie. Przyszłość Tajwanu, rozumiana w kategoriach zmiany jego miejsca w systemie międzynarodowym, jest przedmiotem licznych studiów politologicznych. Ma na to wpływ ewoluujący potencjał wyspy, do zdefiniowania którego, w ramach holistycznej analizy pozycji Tajwanu w środowisku międzynarodowym, pretenduje również prezentowana praca.