Nie(do)rzeczy

Byung-Chul Han
7.3 /10
Ocena 7.3 na 10 możliwych
Na podstawie 4 ocen kanapowiczów
Nie(do)rzeczy
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
7.3 /10
Ocena 7.3 na 10 możliwych
Na podstawie 4 ocen kanapowiczów

Opis

Przyszło nam żyć w czasach postępującej cyfryzacji i – co za tym idzie – natłoku informacji. Byung-Chul Han wychodzi z przeświadczenia, że nie zamieszkujemy już ziemi, ale Google Earth i Cloud. Informacje wyparły rzeczy – i jest to zmiana fundamentalna. Niegdyś rzeczy ze względu na swoją stałość dawały człowiekowi oparcie, miały swoją historię i budziły wspomnienia, z kolei informacje (i inne „nie(do)rzeczy”: smartfon, selfie, zdjęcie cyfrowe, chmura, sztuczna inteligencja) za sprawą swej ulotności i chwilowości zdestabilizowały ludzkie życie. W tym sensie niniejsza książka stanowi krytykę digitalizacji świata i apologię rzeczy.

„Dzisiaj przedmioty konsumpcyjne tak szybko lądują w śmieciach, ponieważ już ich nie posiadamy. Posiadanie jest zinternalizowane i naładowane treścią psychiczną. Rzeczy będące w moim posiadaniu są pojemnikiem uczuć i wspomnień. Historia, którą latami obrastają rzeczy przez nas używane, sprzęga z nimi nasze serca. Jednakże tylko rzeczy dyskretne mogą zostać ożywione i stać się rzeczami bliskimi sercu dzięki intensywnemu, libidynalnemu przywiązaniu. Dzisiejsze dobra konsumpcyjne są niedyskretne, natrętne i gadatliwe. Są przeładowane uprzednio przygotowanymi wyobrażeniami i emocjami, które narzucane są konsumentowi. Nie dołączamy do nich prawie niczego z własnego życia”
Fragment książki Nie(do)rzeczy

Serię zapoczątkowało wydanie książki Kim jest człowiek? Abrahama J. Heschela (2014) w tłumaczeniu Katarzyny Wojtkowskiej, inicjatorki serii.
Od 2017 roku ukazały się m.in.: Moje poszukiwania absolutów Paula Tillicha, Dlaczego kochamy? Harry’ego Frankfurta, Sens życia i jego znaczenie Susan Wolf, Lustereczko, powiedz przecie… Simona Blackburna, Status moralny. Obowiązki wobec osób i innych istot żywych Mary Anne Warren, Śmierć i życie po śmierci. Kiedy umrę, ludzkość będzie trwać Samuela Schefflera, Prawda i życie. Dlaczego prawda jest ważna Michaela Patricka Lyncha, Godny pożądania stan świadomości. O przyjemności jako wartości ostatecznej Katarzyny de Lazari-Radek, Zależne zwierzęta rozumne. Dlaczego ludzie potrzebują cnót Alasdaira MacIntyre’a, To, co naturalne Roberta Spaemanna.

”Seria Kim Jest Człowiek? jest płaszczyzną rozmowy, do której zapraszamy uczonych i myślicieli, przedstawicieli różnych środowisk, a także wszystkich, dla których kluczowe jest pytanie o człowieka”.
Katarzyna Wojtkowska

Wstępna krytyka (Marcin J. Leszczyński) 7

OD RZECZY DO NIE(DO)RZECZY 17
Od posiadania do przeżywania 32
Smartfon 41
Selfies 56
Sztuczna inteligencja 66

PRZEJAWY RZECZY 79
Złośliwości rzeczy 80
Powierzchnia rzeczy 83
Upiory 91
Magia rzeczy 94
Zapominanie rzeczy w sztuce 102
Ręka Heideggera 110
Rzeczy bliskie sercu 119
Cisza 123
Dygresja na temat szafy grającej 136

Komentarze

Tytuł oryginalny: Undinge. Umbrüche der Lebenswelt
Data wydania: 2023-09-19
ISBN: 978-83-8331-262-0, 9788383312620
Wydawnictwo: WUL - Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego
Seria: Kim Jest Człowiek?
Stron: 154

Autor

Byung-Chul Han Byung-Chul Han
Urodzony w 1959 roku w Korei Południowej (Seul)
Byung-Chul Han – urodzony w Korei Południowej niemiecki filozof i teoretyk kultury. Jest jednym z najczęściej tłumaczonych i czytanych filozofów w Europie, a jego diagnozy dotyczące współczesnego społeczeństwa są tematem publicznych debat. Wykłada f...

Pozostałe książki:

Nie(do)rzeczy Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje Kryzys narracji i inne eseje
Wszystkie książki Byung-Chul Han

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy jest dla nas jeszcze nadzieja?

WYBÓR REDAKCJI
23.10.2023

"Nie(do)rzeczy" to filozoficzna refleksja Byung-Chul Hana nad współczesnym społeczeństwem, w którym skupiamy się na ciągłym działaniu, konsumpcji i produkcji, co prowadzi do wyobcowania, wypalenia i poczucia braku sensu. Autor jest powszechnie znanym w Korei filozofem, w kraju, który stał się technologicznym potentatem już wiele lat temu. Analizuj... Recenzja książki Nie(do)rzeczy

@atypowy@atypowy × 9

Krótko i do rzeczy o rzeczach i niedorzeczności- pofilozofujmy.

WYBÓR REDAKCJI
28.09.2023

Coś mnie w tej książce niewytłumaczalnie zaintrygowało. Zaczęło się od pierwszego spojrzenia na okładkę. Na białym tle widzimy głowę człowieka z jego wewnętrznym bałaganem i milionem scenek, które się łączą, przenikają i tworzą jakiś dziwny mętlik… Zasadnicze pytanie „Nie(do)rzeczy” brzmi: Kim jest człowiek? Byung- Chul Han próbuje poprzez swoj... Recenzja książki Nie(do)rzeczy

@spirit@spirit × 6

Rzeczy są ostoją dla życia.

22.10.2023

Seria „Kim jest człowiek” wydawaną przez Uniwersytet Łódzki jest według mnie najciekawszą próbą odpowiedzi na to pytanie przez różnych myślicieli zajmujących się szeroko rozumianą antropologią, filozofią i teologią. Po przeczytaniu dwóch książek z tej serii, a posiadam jeszcze dwie nieprzeczytane, zorientowałam się, że każda z nich reprezentuje z... Recenzja książki Nie(do)rzeczy

@jatymyoni@jatymyoni × 41

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@autodydaktyczna
2024-11-12
7 /10
Przeczytane
@atypowy
2023-10-23
8 /10
@jatymyoni
2023-10-22
7 /10
Przeczytane 23 z mojej półki Bardzo dobra książka Filozofia Klub Recenzenta L. niemiecka i austriacka
@spirit
2023-09-28
7 /10
Przeczytane

Cytaty z książki

Sama informacja nie rozświetla światła. Może go nawet zaciemniać. Od pewnego momentu informacje przestają nas informować – zamiast tego deformują. Ten punkt krytyczny mamy już dawno za sobą. Szybko rosnąca entropia informacji, czyli chaos informacyjny, pogrąża nas w społeczeństwie postfaktów. Rozróżnienie naprawdę i fałsz zostaje zniwelowana. Informacja krąży więc bez żadnego odniesienia do rzeczywistości, w hiperrealnej przestrzeni. Fake news to także informacje, które być może mają siłę większą od faktów. Liczy się efekt krótkoterminowy. Skuteczność zastępuje prawdę.
Porządek cyfrowy kończy epokę prawdy i zastępuję ją społeczeństwem informatycznym, społeczeństwem postfaktów. Rządy informacji opartej na postfaktach odrzucają prawdę płynącą z faktów. Informacja w formie postfaktów jest efemerydą. Tam, gdzie nic nie jest uchwytne, traci się wszelkie oparcie.
Praktyki czasochłonne zanikają. Również prawda jest czasochłonna. Tam, gdzie jedna informacja goni drugą, nie mamy czasu na prawdę. W naszej nakierowanej na ekscytację kulturze postfaktów afekt i emocje zawiadują komunikacją.
Zatrzymanie się i kontemplacja rzeczy, nieskoncentrowane widzenie, które byłoby receptą na szczęście, ustępuje miejsca pogoni za informacją. Biegamy w poszukiwaniu informacji, ale nie zdobywamy wiedzy. Przyjmujemy wszystko do wiadomości, niczego nie pojmując. Przemierzamy kraje wzdłuż i wszerz, ale ale nie umiemy poznawać, Komunikujemy się nieustannie, nie uczestnicząc w żadnej wspólnocie. Przechowujemy ogromną ilość danych, obchodząc się bez przypominania sobie czegokolwiek. Gromadzimy znajomych i follwersów, ale nie spotykamy się z innymi.
Walka o terytoria ustępuj teraz miejsca walce o uwagę. Nieustannie produkujemy informację, aby inni je mogli polubić. Coraz częściej tracimy owe „zamykające” instynkty, to znaczy umiejętność mówienia „nie” natrętnym bodźcom.
Dodaj cytat