Prawidłowy rozwój dziecka jest uwarunkowany wieloma czynnikami – zarówno biologicznymi, jak i społecznymi. Należy zatem zadbać o jak najlepsze warunki, by dziecko mogło wzrastać w spokoju i miłości, zaś w celu właściwego ukierunkowania tego rozwoju oraz jego stymulacji warto wykorzystać wszelkie dostępne sposoby. Jednym z nich jest zabawa, której trudny do przecenienia pozytywny wpływ uwidacznia się w rozwoju mechanizmów kontrolowania emocji, rozwoju kompetencji językowych, społecznych oraz motorycznych dziecka. Jakie zabawy należy wprowadzić i co zrobić, żeby były one dla dziecka interesujące? Co zrobić, kiedy brakuje już pomysłów na nowe aktywności dziecka?
Inspiracją dla rodziców oraz nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych w tym zakresie stać się może książka „Piosenki, zabawy i scenki. W przedszkolu, w szkole i w domu”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls pozycja Krystyny Grochowalskiej-Wojciechowskiej to obszerny zbiór materiałów możliwych do wykorzystania w trakcie pracy z dzieckiem. Tym samym jest to niezwykły podręcznik, który powinien znaleźć się w biblioteczce każdego opiekuna dziecka, nauczyciela i pedagoga szkolnego, stanowiąc zachętę do odtwarzania zabaw w takiej formie, w jakiej zostały opisane, bądź też będąc podstawą do konstruowania własnych scenariuszy zajęć z wykorzystaniem przedstawionych propozycji.
Autorka przedstawia pięćdziesiąt jeden piosenek, opisów zabaw o różnym stopniu skomplikowania, przeznaczonych dla dzieci w różnych grupach wiekowych. Wśród tego zbioru możemy znaleźć zarówno piosenki do solowego wykonania, jak i do tańca, a także piosenki „poetyckie”, wzbogacające krótkie zabawy czy umożliwiające tworzenie całych inscenizacji.
Znajdziemy tu zatem polkę, którą tańczyć może grupa starszych dzieci; maluchy mogą pobawić się w bałwanka i naśladować jego zabawę na sankach oraz wywrotkę, zaś uzdolnione aktorsko i wokalnie dziecko z prawdziwą przyjemnością wykona piosenkę „Chmura”. Apel szkolny czy przedstawienie dla rodziców urozmaici piosenka „Deszcz i Słota”, przy muzyce można dzieciom przedstawiać charakterystykę pór roku (wykorzystując m.in. piosenki „Gdzie jest zima?”, „Idzie wiosna”). Znajdzie się również coś dla wielbicieli leśnych krasnali, piesków czy odpoczynku na pachnącej łące.
Integralną częścią książki jest płyta, która zawiera linię melodyczną piosenek. Płyta ta stanowi nieocenioną pomoc dla tych nauczycieli i rodziców, którzy nie posiadają umiejętności gry na instrumentach. Ponadto autorka zawarła na niej wykonania wokalne utworów, przeznaczone do słuchania zarówno w klasie szkolnej, jak i w domowym zaciszu.
To wszystko sprawia, że książkę „Piosenki, zabawy i scenki…” możemy wykorzystywać na wiele sposobów, w zależności od pełnionej funkcji, możliwości i umiejętności dzieci. Swobodna zabawa w środowisku domowym, zabawa służąca rozwijaniu konkretnych umiejętności, przygotowanie inscenizacji na dany temat – niezależnie od planowanego rodzaju aktywności dziecka, warto sięgnąć po publikację Krystyny Grochowalskiej-Wojciechowskiej, korzystając z pracy włożonej w zebranie i opracowanie tych piosenek, sprawiając przy tym nieocenioną radość dziecku i dając mu szansę, by przez zabawę poznawało świat, rozwijało swoje zdolności, umiejętności komunikowania się z otoczeniem, a także wyrażania emocji.
Oficyna Wydawnicza Impuls
http://impulsoficyna.com.pl/recenzje/piosenki-zabawy-i-scenki,1715.html