Książka niniejsza powstała z myślą o dostarczeniu nauczycielom przedszkoli i młodszych klas szkół podstawowych nowych materiałów do wykorzystania w ich pracy. Polecam ją również rodzicom i dziadkom umiejącym grać na instrumentach lub też posługującym się nagraniami płytowymi w domu w zabawach z dziećmi. Gdy uczyłam w czasach studenckich w przedszkolach, a następnie wiele lat później, już na emeryturze, stwierdziłam permanentny brak nowości. Do dzisiaj wznawia się te same „nieśmiertelne” piosenki (zresztą wydaje się je w pięknych szatach graficznych). Nowości nauczyciele przekazują sobie po znajomości, ale jest ich niewiele i nie do wszystkich docierają. Na własne potrzeby zaczęłam pisać więc teksty i melodie, które wykorzystywałam (z dobrym skutkiem) w pracy z dziećmi.Tak powstał pomysł wydania „podręcznika”, w którym zawarłam pięćdziesiąt jeden piosenek z komentarzami dotyczącymi ich realizacji.Piosenki o różnej skali trudności wokalnych oraz o bardzo zróżnicowanej tematyce i przeznaczeniu dostosowane są do potrzeb dzieci w różnym wieku. Są wśród nich piosenki: – w rytmach tanecznych (oberek, krakowiaczek, mazurek, polka, walczyk), – do wykonania solowego (Chmura, Muzyka, Wiosna), – „poetyckie” (Latawce, Muzyka, Wiosna, Wróżka), – krótkie zabawy (Kot i myszy, Mróz i Słonko, Zające, Lis i wrony), – inscenizacje (Muchomorek, Król grzybków, Łąka, Leśne kłopoty, Kwiatki, Wrona, Kotek, Deszcz i Słota).