Najlepszy branding ma wymiar społeczny, a jego pomysły są proste.
"Branding" R. Jonesa to dwudziesta dziewiąta część serii "Krótkie wprowadzenie", wydawanej w Polsce przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Książeczki te, o spójnej szacie graficznej, chociaż nie wydają się długie, jak już się kilka razy przekonałam, posiadają ogrom wiedzy i informacji do przyswojenia i stanowią idealną możliwość zagłębienia się w temat - a tematykę mają przeróżną, od języków, przez geny po reklamy i owy branding.
Branding jest aktualnie wszechobecny i występuje wszędzie na świecie - już od początku swojej pracy, która oparta jest na doświadczeniu autora, nie innych książkach, Robert Jones ukazuje nam skalę, na jaką rozrosła się świadomość budowania marki. Nie ma znaczenia obszar, jego bogactwo czy poziom zglobalizowania, każdy z nas, już od pobudki styka się z brandingiem wielokrotnie na wielu różnych poziomach. Sprawia to, że możemy budować swoją przynależność, określamy się za jego pomocą i chcemy być przez niego identyfikowani. Każda większa idea, jaką zaprezentowały marki, zyskuje swoich zwolenników. Kojarzymy konkretne sentencje i symbole z określonym poziomem i stylem życia. Czy będzie to precyzja, delikatność czy rodzinne ciepło, każdego z nas pociąga konkretny zestaw takich cech reprezentowanych przez wybrane firmy i marki. Kompletując owe zestawienia sprawiamy, że branding zyskuje na znaczeniu. Poddając się temu, udowadniamy, że działa.
Siła marki leży w tym, co tkwi w umysłach klientów.
Ponad to, tworzymy społeczeństwo będące powiązane tymi samymi butami Nike i identycznym nowym modelem Iphone'a. Wpasowujemy się w określoną tożsamość, bo chcemy przynależeć do wspólnoty ludzi, którzy są zainteresowani tymi samymi prądami. Wszędzie na świecie rozpoznamy logo IKEA, Google albo Audi. Definiujemy się markami. Dlatego właśnie branding w ciągu ostatnich lat tak bardzo zyskał na znaczeniu i również dlatego rozszerzył się na wiele aspektów naszego życia. Autor skupia się nie tylko na samej istocie tego zjawiska, ale również na jego wpływie na konsumenta, pracodawcę, pracownika, jak i całe społeczeństwo. W zależności od "perspektywy", stosowane są inne techniki i wyznaczane są inne cele, jednak branding stał się na tyle uniwersalny, że każdy, nawet do marki indywidualnej ("ja"), może go z powodzeniem używać.
Marka to nie tylko logo, którego kształt wyuczyliśmy się na pamięć, ale przede wszystkim produkt i idea, funkcjonalność wraz ze znaczeniem. Branding kształtuje komunikacje i działanie organizacji, co ma prowadzić do zmienienia sposobu myślenia, odczuwania i funkcjonowania ludzi, potencjalnych klientów. Tworzy komercyjną lub społeczną wartość.
"Branding" Jonesa to krótkie, ale bardzo wartościowe kompendium wiedzy z zakresu szeroko pojętej świadomości budowania marki, obejmująca samo wyjaśnienie pojęcia, jego historię, sposób działania oraz wieloaspektowość pojawiania się w biznesie i społeczeństwie. Na podstawie różnych przykładów z naszego codziennego życia, na nazwach marek, które nas otaczają, autor przedstawia wiele sposobów projektowania brandingu oraz technik, jakie firmy wykorzystują w codziennej próbie zdobycia naszej lojalności. Pod koniec pojawiają się bardzo istotne dla sprawy rozważania nad etycznością brandingu oraz nad jego perspektywami na przyszłość. Jakby tego było mało, Jones oferuje nam całą listę lektur uzupełniających, podzieloną na poszczególne zagadnienia, które pojawiały się w czasie lektury. Bardzo szybka w czytaniu, napisana przystępnym językiem lektura, nie tylko dla osób związanych z marketingiem, ale i każdego zainteresowanego, jaki marki mają wpływ na nas i nasze decyzje, a także na sposób, w jaki sami siebie definiujemy.
Książka została otrzymana z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.