Troska o edukację dzieci to jedno z największych wyzwań, przed którym staję jako rodzic. Staram się w związku z tym poznawać metody, techniki i programy nauczania domowego, które będę mogła wykorzystać, aby w przyszłości wspierać rozwój dzieci i ułatwiać im zdobywanie wiedzy i umiejętności. Ortografia to jedno z zagadnień do nauczenia, a pomocny może się okazać podręcznik „Moi przyjaciele z Literkowa w domu”, napisany przez Renatę Pasymowską – nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej, która dodatkowo jest zafascynowana teatrem i z powodzeniem wykorzystuje swoją pasję w praktyce szkolnej.
Seria podręczników Pasymowskiej obejmuje trzy tomy odpowiadające klasom pierwszym, drugim i trzecim. Podział ten wynika z podstawowych zasad pedagogiki, nakazujących stopniowanie trudności prezentowanego materiału oraz okresowe powtórki. W moje ręce trafiła część dotycząca klasy drugiej, jednak zanim opowiem o tym, co zawiera książka, muszę kilka słów poświęcić całemu programowi. Wykorzystuje on elementy teatralne do nauki ortografii. Brzmi to trochę dziwnie dla mnie, osoby uczącej się dawno temu w tradycyjnej szkole, niemniej jest tak angażujące i emocjonujące, że pozwala na osiągnięcie dużo lepszych efektów w nauce. Zadania teatralne, ruchowe, wchodzenie w role, spontaniczność, uruchamiają pamięć, procesy umysłowe i pozwalają na szybsze i trwalsze zdobywanie kompetencji. Tak to działa u dzieci.
Propozycja autorki jest oczywiście zgodna z podstawą programową. Ma na celu nie tylko zdobycie umiejętności ortograficznych, ale wzbogacenie słownictwa, rozwinięcie kreatywności, umiejętności współpracy w grupie oraz planowania pracy czy rozwiązywania problemów. W trakcie jego realizacji dziecko jest zachęcane do odgrywania historyjek zawierających trudne ortograficznie słowa, redagowania zdań z tymi wyrazami, tworzenia domowych gazetek, rozsypanek literowych, zagadek. Może też tworzyć osobisty obrazkowy słownik ortograficzny, poznaje zasady rządzące ortografią. Część tych zadań trzeba wykonać z osobą dorosłą, ale wiele pozostaje samodzielną pracą.
Książka zawiera teksty historyjek do zaprezentowania z wykorzystaniem elementów dramy oraz podpowiedzi, w jaki sposób utrwalić z dzieckiem pisownię trudniejszych wyrazów. Potem znajdziemy propozycje zadań, jakie dziecko może wykonać samodzielnie: stworzyć gazetkę lub opowiadanie, napisać zdania. W wybranym dniu tygodnia należy przeprowadzić Domowy Konkurs Wiedzy o Przyjaciołach z Literkowa, który polega np. na angażujących grach albo dyktandzie.
Książka jest naprawdę inspirująca. Pokazuje, że nawet wspólne gotowanie można wykorzystać jako okazję do nauki ortografii. Ile pułapek ortograficznych kryje się w kuchni – choćby w popularnej surówce z marchewki. Program wykorzystuje maskotki w kształcie liter, dzięki czemu ich świat staje się przyjazny, bezpieczny i kolorowy. Jeśli więc nadchodzący rok szkolny budzi czyjeś obawy, że dziecko może nie poradzić sobie z ortografią i zechce zaangażować się w ułatwienie mu tego zadania – sięgnijcie po propozycję specjalistki, która miała okazję przetestować swoją metodę w wieloletniej praktyce nauczycielskiej. Rodzicielskie zaangażowanie z pewnością zaprocentuje.