Pójście dziecka do przedszkola, to moment długo wyczekiwany, zarówno przez rodziców, jak i przez dzieci, to rozpoczęcie pewnego etapu w życiu małego człowieka. Równocześnie jest to chwila wypełniona obawami, dotyczącymi tego, jak dziecko będzie funkcjonowało w grupie, jak się odnajdzie w nowym środowisku, a także tego, jak będzie przebiegał jego rozwój. Ponadto, jeśli dziecko nie chodziło wcześniej do żłobka, to przedszkole oznacza dużą zmianę w funkcjonowaniu rodziny, zaś dla matki zazwyczaj – rozstanie, z którym niezmiennie wiąże się stres.
Aby w takiej sytuacji lepiej móc funkcjonować, aby świadomie podjąć decyzję o pójściu dziecka do przedszkola, aby właściwie wybrać placówkę odpowiednią dla naszego dziecka, dostosowaną do jego potrzeb, warto sięgnąć po informacje, dotyczące zarówno tego, jak przebiega rozwój dziecka w okresie przedszkolnym (by zaobserwować ewentualne nieprawidłowości), jakie przedszkole wybrać (na co zwracać uwagę), w co wyposażyć dziecko do przedszkola, a także tego, jak przeżyć trudny niekiedy okres adaptacji dziecka. Taką wiedzą dzieli się z nami, rodzicami czy opiekunami, nauczycielka przedszkola z wieloletnim stażem, Elżbieta Bielak. W opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS książce pt. „Pierwsze kroki w przedszkolu” znajdziemy sporą dawkę wiedzy na temat funkcjonowania dziecka, w tym funkcjonowania dziecka w przedszkolu. Ten poradnik dla rodziców przyszłych przedszkolaków pozwala nam podejmować świadome decyzje i korygować ewentualne błędne wybory, pomaga także lepiej zrozumieć funkcjonowanie dziecka oraz specyfikę grupy przedszkolnej i okresu pobytu dziecka w przedszkolu.
Składająca się z ośmiu części książka o niewielkiej objętości, zwraca naszą uwagę na najważniejsze kwestie, zaś autorka, jako że sama jest mamą, doskonale uchwyciła wagę niektórych problemów, a także wątpliwości doświadczanych przez rodziców. Nie znajdziemy tu akademickich wynurzeń, ale garść starannie wyselekcjonowanych informacji, dających nam obraz rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz jego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym.
Dowiemy się jak wygląda rozwój procesów poznawczych, rozwój uczuciowy i społeczny, osobowości oraz rozwój ruchowy dziecka w wieku przedszkolnym, a także jak kształtuje się zabawowa aktywność dziecka. W części poświęconej odpowiedzi na pytanie, czy przedszkole jest dobrym miejscem dla dziecka znajdziecie potwierdzenie tego wyboru, choć autora zauważa, że czasami dziecko nie jest gotowe, by rozstać się z rodzicami – w takiej sytuacji radzi, by poczekać choć kilka tygodni, by maluch dojrzał do rozstania. Autorka analizuje również dostępne wybory, przed którymi stoimy pragnąć posłać dziecko do przedszkola. Zwraca uwagę na formę prawną działalności przedszkola, różnice pomiędzy profilem i ofertą edukacyjną poszczególnych placówek, a nawet na różnice związane z kwestią finansowania pobytu dziecka. Autorka podpowiada, skąd czerpać informację o przedszkolu i podkreśla, że podejmując decyzję odnośnie wyboru danej placówki powinniśmy kierować się przede wszystkim własnymi wrażeniami, możliwościami oraz rozsądkiem.
Dowiemy się też, w jaki sposób przygotować dziecka na pobyt w przedszkolu – nie tylko emocjonalnie i społecznie, ale autorka omawia także kwestie techniczne, dotyczące tego, co powinno znaleźć się w wyprawce przedszkolaka. Bielak pisze również o trudnych początkach, podając wskazówki, które pomogą przetrwać (rodzicom i dzieciom) pierwsze dni w przedszkolu. Dowiemy się również, z czego wynikać może zmiana w zachowaniu przedszkolaka, a także to, jak ważne jest, by dziecko w przedszkolu czuło się dobrze.
Wszystkie poruszone tematy, wątpliwości są bliskie rodzicom, którzy stoją przed koniecznością podjęcia decyzji dotyczącej posłania dziecka do przedszkola, bądź tym, którzy taką decyzję już podjęli. Warto skorzystać z sugestii zawartych w poradniku po to, by stworzyć dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju, by sprawić, że przedszkole stanie się miejscem, do którego będzie z przyjemnością uczęszczało.
Justyna