„Nie ma kobiet brzydkich. Są tylko kobiety zaniedbane.”
Chanel
Nie bez przyczyny mówi się Francja elegancja. To właśnie ten kraj, jest matką jednej z najważniejszych ikon mody Chanel. Paul Poiret miliarder ówczesnych czasów, zazdrosny o sukces domu mody określił go mianem ubóstwa dla miliarderów.
Od narodzin gwiazdy stylu minęło już 133 lata, a historia ubogiej dziewczyny z Saumur we Francji na przestrzeni lat stała się hitem książek historycznych, biografii, a także filmów dokumentalnych i obyczajowych. Gabrielle Bonheur Chanel, bo tak nazywała się założycielka domu mody Chanel, wprowadza w zachwyt kolejne pokolenia. Nikt w roku 1883 nie spodziewał się, że córka biednej praczki, którą porzucił ojciec stanie się jedną z najbardziej wpływowych kobiet na świecie. Gdy po śmierci matki trafia do sierocińca, otwierają się przed nią nowe możliwości z uwagi na to, że właśnie tam dziewczyna uczy się szyć. Swoje przezwisko Coco, otrzymała w roku 1905 gdy rozpoczęła swoją pracę jako piosenkarka kabaretowa. Jedna z piosenek przez nią śpiewanych brzmiała „Qui qu'a vu Coco (dans le Trocadero)”, co oznacza „kto widział Coco w Trocadero”.
Chanel karierę w świecie mody rozpoczęła od tworzenia kapeluszy. Cieszyły się ogromną popularnością wśród arystokracji, która chętnie je kupowała ze względu na jakość wykonania. Coco kochała kieszenie i kieszonki, uwielbiała także kolor czarny, który dzięki niej wszedł do kanonu mody już nie jako ten zarezerwowany tylko na uroczystości pogrzebowe. Dzięki uporowi kobiety małe czarne cieszą się wielką popularnością do dziś, a kobiety zakładają je na niemal każdą okazję. W roku 1926 gdy sukienka weszła na światowe wybiegi, komentatorzy magazynu Vogue porównywali ją do marki Ford. Zapewne wiele dam słyszało także o popularnych perfumach Chanel no. 5. Nazwa tego elitarnego zapachu powstała wskutek tego, że dopiero piąty wariant zapachu spodobał się Coco.
Gabrielle Bonheur Chanel, aż do śmierci w roku 1971 mieszkała w luksusowym apartamencie hotelu Ritz. Nigdy nie wyszła za mąż i nie posiadała dzieci. Sukces kobiety, jednak wciąż trwa, a marka utrzymuje się na miejscu pierwszym wszelkich modowych spotkań, wybiegów, magazynów, oraz rozmów. Coco to kolejna gwiazda, która udowadnia, że nie trzeba pochodzić z bogatej rodziny, aby coś osiągnąć.
Chanel historia kultowego domu mody, to kolejna pozycja z serii kultowe domy mody, w której ukazały się także książki o innych słynnych projektantach np., mój ulubiony Louis Vuitton. Pani Emma Baxter – Wright w sposób niezwykle ciekawy i subtelny przybliża nam krótko historię, jednej z najbardziej znanych marek na świecie. Znajdziemy tutaj wiele ciekawostek z życia Coco Chanel, jej historię dojścia na sam szczyt, oraz fantastyczne fotografie najbardziej ekskluzywnych ubrań, torebek i dodatków sygnowanych nazwiskiem właścicielki. Ta niezbyt obszerna pozycja zabiera nas w świat luksusu, delikatności materiału, a także udowadnia, że talent liczy się bardziej niż pieniądze i znajomości. Osobiście jestem tą publikacją jak i całą serią, zachwycona. Wielką ciekawostką jest to, że postać Cruelli De Mon i jej domu mody w bajce Disneya, był tworzony na wzór prestiżu domy mody Chanel.
Jeśli kochacie ubrania, dodatki i historię. Interesujecie się szyciem, najnowszymi nowinkami ze świata mody to książka Pani Wright koniecznie musi się znaleźć na Waszych półkach. Sama jestem fanką osoby Coco Chanel, mimo że ubrania tej marki są dostępne niemal tylko dla milionerów.