Każdy z nas na co dzień staje przed koniecznością podejmowania decyzji mniej lub bardziej istotnych w życiu, np. wyboru stroju, restauracji, partnera na sobotni wieczór, kierunku studiów, rodzaju pracy czy miejsca zamieszkania. Podejmujemy także decyzje mające wpływ na życie drugiej osoby, a nawet całego społeczeństwa, np. uczestnicząc w wyborze dyrektora firmy, metod robienia biznesu, rządu, prezydenta, sposobu zarządzania gospodarką czy militarnego angażowania się kraju w wojnę.
Wieloletnie obserwacje zachowań ludzkich w sytuacjach dokonywania wyboru doprowadziły autora do stwierdzenia, że w każdym obserwowanym przypadku ludzie kierują się określonymi kryteriami, mającymi zawsze charakter subiektywny, względny bądź relatywny oraz, że każdy dokonany wybór oparty jest ostatecznie na dwóch wartościach przeciwstawnych <xi> – TAK lub <yj> – NIE (SIC et NON), zwanych priorytetami. Warunkiem zastosowania Prioteorii jest sprowadzenie każdego problemu do tychże wartości dla określonego zestawu kryteriów. To z kolei umożliwia z jednej strony jasne i logiczne sformułowanie problemu, a z drugiej - prosty i szybki wybór jednego priorytetu z dwóch wartości przy zastosowaniu odpowiedniego kryterium.
Ta unikalna metoda, pierwotnie nazwana „Cowboy Business”, a następnie Teorią Priorytetów (w skrócie Prioterorią), została sformułowana przez autora, podczas jego pracy na Uniwersytecie w Memphis, poprzez wnikliwą analizą sposobu podejmowania decyzji w biznesie amerykańskim, szczególnie w południowych Stanach. Skutkowało to zastosowaniem Prioteorii w celach dydaktycznych a następnie wykorzystaniem jej dla uproszczenia procesu decyzyjnego w inżynierii oraz biznesie.
Książka została napisana z myślą o każdym czytelniku, bez względu na jego wiek czy wykształcenie. Wystarczy przeczytać krótki i przejrzysty opis podstaw Prioteorii, aby zrozumieć treść prezentowanych przykładów.
Zastosowanie Prioteorii w praktyce przedstawiono w formie krótkich opisów sytuacji, często humorystycznych, dotyczących takich dziedzin jak polityka, społeczeństwo, religia, biznes czy techniki kreatywnego myślenia, a poruszone w nich problemy rozwiązano przy wykorzystaniu różnych kryteriów, aby podkreślić non-absolute charakter dokonywania wyboru, a więc podejmowania decyzji.
Mamy nadzieję, że książką, którą oddajemy w Państwa ręce, dostarczy ciekawej zabawy intelektualnej.