Kolejna bezsenna noc Herberta Molina, emerytowanego oficera policji. Od pięćdziesięciu czterech lat nękają go cienie, które chcą, żeby odpokutował dawne winy. Molin przywykł do ich obecności i uczy się zajmować sobie czas po zmierzchu - układa puzzle lub tańczy tango z wykonaną na zamówienie lalką. W końcu nadchodzi moment zemsty - pewnego dnia o świcie Molin zostaje zachłostany na śmierć. Krwawe ślady na podłodze w jego domu układają się w kroki tanga. Do śledztwa, prowadzonego przez Giuseppego Larssona, włącza się doświadczony policjant Stefan Lindman, którego zastajemy w trudnym dla niego momencie życia - właśnie dowiaduje się, że ma raka. Tymczasem popełnione zostaje drugie morderstwo. Funkcjonariusze natrafiają na trop prowadzący do międzynarodowej siatki neonazistów i stopniowo odkrywają motywy dokonanych zbrodni, które swoje źródło mają w wydarzeniach z czasów II wojny światowej.
Powrót nauczyciela tańca to kryminał uznany przez wielu krytyków za lepszy nawet od Mankellowskiego cyklu o komisarzu Kurcie Wallanderze. Powieść jest przesycona atmosferą skandynawskiego chłodu i mroku, zawiera wątki historyczne, daje czytelnikowi wgląd w mentalność szwedzkiego społeczeństwa. Książka zdobyła w 2005 roku Gumshoe Award dla Najlepszej Europejskiej Powieści Kryminalnej.
Niepewność sprawia, że czytelnik zwraca uwagę na każdy szczegół, każdego podejrzewa.
Louise France, „The Observer"
Mankell opowiada posępne, pesymistyczne historie o powszechnej nienawiści, przyczajonej pod wielokulturową powierzchnią, ale jednocześnie za każdym razem udaje mu się odnaleźć bogactwo człowieczeństwa, ukrytego w wiecznie zmarszczonych brwiach jego zatroskanych gliniarzy.
Bill Ott, „Booklist"
Powrót nauczyciela tańca to kryminał uznany przez wielu krytyków za lepszy nawet od Mankellowskiego cyklu o komisarzu Kurcie Wallanderze. Powieść jest przesycona atmosferą skandynawskiego chłodu i mroku, zawiera wątki historyczne, daje czytelnikowi wgląd w mentalność szwedzkiego społeczeństwa. Książka zdobyła w 2005 roku Gumshoe Award dla Najlepszej Europejskiej Powieści Kryminalnej.
Niepewność sprawia, że czytelnik zwraca uwagę na każdy szczegół, każdego podejrzewa.
Louise France, „The Observer"
Mankell opowiada posępne, pesymistyczne historie o powszechnej nienawiści, przyczajonej pod wielokulturową powierzchnią, ale jednocześnie za każdym razem udaje mu się odnaleźć bogactwo człowieczeństwa, ukrytego w wiecznie zmarszczonych brwiach jego zatroskanych gliniarzy.
Bill Ott, „Booklist"