Głównym celem tej publikacji było zaproponowanie (nie)codziennych kategorii opisu zdrowia człowieka. Wśród kryteriów ich wyborów znalazły się przede wszystkim zainteresowania, a zwłaszcza rozpoznanie zjawisk związanych z problematyką zdrowia w kategoriach niedostępnych tradycyjnemu dyskursowi pedagogicznemu. Odkrywanie nowych sensów dbałości o zdrowie i pogłębianie wrażliwości na nie wymaga również, obok zdobycia kompetencji potrzebnych do prowadzenia zdrowego stylu życia, w myśl stwierdzenia, że zdrowie nie należy do wartości samowyzwalających się: ? umiejętności identyfikowania potencjalnych zagrożeń wpisanych w semantyczny obszar kultury zdrowia, ? ustawicznego doskonalenia w strukturze kompetencji nauczyciela zdrowia umiejętności interpretacyjnych, pozwalających na określenie własnej filozofii oddziaływań edukacyjnych dla zdrowia, zwłaszcza że współczesna ideologia zdrowia osadzona jest na pograniczu wielu perspektyw badawczych i teoretycznych. ? pedagogiczne oddziaływania w obszarze zdrowia człowieka zyskują na otwartości poznawczej, eliminując znużenie nieustającym powrotem do ?kwestii pierwszych? prezentowany w niezmieniony od lat sposób, jak również jałowości przekazu sensu uczestnictwa w kulturze wartości witalnej. Zaprezentowane w publikacji kategorie nie wyczerpują listy kategorii nieobecnych w obszarze zdrowia człowieka. Są to jedynie przejawy własnych przemyśleń, które traktuję jako przyczynek do dyskusji wokół poruszonych tu zagadnień. Refleksja ta pobudza do dalszych poszukiwań ?wielkich nieobecnych? w obszarze zdrowia człowieka, jak również umacnia sens podejmowania problemów, które nie zawsze ułożone są dla powszechnej aprobaty ludzkiej.