Podręcznik, przygotowany przez starannie dobrany zespół złożony z wytrawnych i sprawdzonych autorów, wybitnych i kompetentnych komparatystów, doświadczonych w praktyce dydaktycznej wykładowców z kilku różnych krajowych ośrodków uniwersyteckich. Najbardziej uderzającą swoistością tego podręcznika jest to, że każdy pomieszczony w nim artykuł, mimo różnic tematycznych i problemowych, które są niezbędne i wzajemnie świetnie się uzupełniają, odznacza się niebywałym rozmachem teoretycznym i metodologicznym, sięgając swobodnie po argumenty epistemologiczne i ontologiczne. Oferuje on bardzo szeroką, uporządkowaną i sfunkcjonalizowaną wiedzę o sytuacji współczesnej komparatystyki, w czytelny sposób ukazuje jej znaczenie. Komparatystyka przynosi rewizję tradycyjnych dyskursów naukowych, gdyż wkracza na obszar filozofii kultury jako dziedziny badań interdyscyplinarnych oraz uruchamia badanie paradygmatów, łączących literaturę z innymi dyskursami kultury. Podręcznik posiada pewną właściwość „interaktywną”: wiele oferując, wymaga także od Czytelnika zaangażowania i intelektualnej aktywności.