Najnowszy utwór dla teatru Jelinek, czyli "Kupieckie kontrakty", po względem wyboru problematyki zdaje się nie mieć wiele wspólnego z jej dotychczasową twórczością. Nietypowa wydaje się także propono...
Czy Mrożek ma rację, broniąc się uparcie przed Esslinowską etykietą „dramaturga absurdu"? Co łączy go z innymi dramatopisarzami tzw. szkoły wschodniego absurdu? Czy i jakie pisał groteski? Dlaczego b...
"[...] Staraliśmy się omówić zarówno najistotniejsze etapy rozwoju współczesnych badań nad dyskursem, postacią oraz płcią biologiczną i kulturową, jak też ich odzwierciedlenie w teorii i metodach bada...
Zwrot performatywny we wszystkich sztukach nie da się w pełni opisać w ramach obowiązujących, tradycyjnych teorii estetycznych - nawet jeśli pod niektórymi względami można te teorie z powodzeniem nada...
W ostatnich latach myślenie kontrfaktualne najczęściej nie było już profilowane przez narrację hegemoniczną, czyli uznaną domenę niezbitych faktów, jak zakładała najstarsza z nich, strategia "jak gdyb...
Szeroki zakres możliwych, wielokierunkowych wymian, a nawet oscylacji między praktykami dyskursywnymi filozofii i teatru/przedstawień ujawnia istnienie niezmiernie ciekawego krajobrazu pogranicza, lim...
Niniejsza monografia wpisuje się w trwające dziś na wielu polach dyskusje dotyczące koncepcji antropocenu. Podejmuje także temat alternatywnych wobec niej ujęć obecnej epoki w dziejach Ziemi, kiedy t...
Krytyczna lektura Szkspira jest podwójnie historyczna. Czytanie historyczne Szekspira oznacza bowiem podjęcie dialogu z ciążącymi nam pozostałościami własnej przeszłości, żeby tym lepiej oświetlić kul...
Z pełną świadomością – i z nieukrywaną szczyptą ironii – nazwałam zebrane tu szkice donosami. Jako donos określa się zgodnie ze słownikowymi definicjami pisane w sekrecie powiadomienie do władz o pope...
Na pierwszy rzut oka oba powyższe dramaty nie mają ze sobą nic wspólnego. Teksty Toma Staffela i Falka Richtera zdają się wręcz należeć do dwóch biegunowo odmiennych nurtów współczesnego pisania dla t...
Niemiecka pamięć jest szczególna, gdyż wyrasta z konieczności dokonania rozrachunku z wyjątkowo trudną przeszłością. Żyjemy dziś w czasach, gdy świadków największej katastrofy XX wieku jest coraz mnie...
Przedmiotem badań przedstawionych w zbiorowej publikacji Polska dramatyczna 1 są przede wszystkim utwory dramatyczne, które powstały z myślą o teatrze instytucjonalnym. Oczywiście nie zawsze weszły o...
"Pojawiła się przed nami postać, stworzona przez ekstrawagancką i brutalną wyobraźnię mężczyzny, niemal dziecka. Ojciec Ubu istnieje. (...) Już się go nie pozbędziecie; będzie was prześladował, będzie...
HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI, Tom 85 Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku Hala Fostera to nowatorska analiza tendencji rozwojowych w sztukach plastycznych ostatnich trzech dekad XX wieku. Większoś...
Eseje na temat twórczości wybranych niemieckich autorów tekstów dla teatru ostatniej dekady: m.in. Mayenburga, Loher, Staffela, Katera, Schimmelpfenniga i Pollescha, prezentowanych w szerokim kontekśc...
Nie wszystkie dzieła artystyczne, które w tej książce będziemy analizować, przedstawiają modelową formę performansu techno-nauk. Znakomita ich większość powstała jednak właśnie po to, by podobny efekt...
Wyraźna zmiana sposobu funkcjonowania teatralnych znaków z całą pewnością pozwala, żeby znaczące obszary nowego teatru określić jako "postdramatyczne". Jednocześnie pisane dziś teksty dla teatru, któr...
Przeszłość to jeden z dominujących tematów w dramacie XX wieku, który wpłynął również na ukształtowanie się nowych form dramatycznych. W książce "Upiory i inne powroty" prototypowym modelem takich prz...
Autorka przedstawia rodzaj portretów kilkunastu wybranych dramatopisarzy tego kręgu językowego: od Friedricha Durrenmatta i Maxa Frischa poczynając, poprzez Heinera Mulera, Tankreda Dorsta, Petera Han...
"Wystawianie historii" daje szansę na poradzenie sobie z poczuciem oddzielenia i wykluczenia, pozwalając uwierzyć w istnienie świadków, którzy widzieli to, co należy jakoś raz jeszcze opowiedzieć. Co ...