Bajkoterapia jest dobrą formą radzenia sobie u młodszych dzieci z lękami. Lęki pojawiają się w różnych sferach życia dziecka i nie sposób ich lekceważyć. Terapeutyczne działanie bajek jest wielowymiarowe, bo dostarcza dziecku wzorce zachowań, podpowiada jak radzić sobie z emocjami, szczególnie tymi przykrymi, jak również pozwala rodzicom lepiej zrozumieć świat dziecka. Bajkoterapia jest przeznaczona do sytuacji uleczających dziecięce problemy. Jednak książka równie dobrze może być wykorzystywana w każdym momencie, by dać podłoże do budowania wyobraźni, zapoznania ze światem, jego kulturą i historią. Może stanowić cenne źródło uzupełniające jego wiedzę i zainteresowania, rozbudzająca emocje i chęć poznawania następnych historii literackich postaci.
Maria Molicka w swojej publikacji najpierw wyczerpująco opisuje objawy lękowe, dalej przechodzi do różnych strategii dziecięcych powstałych pod wpływem stresu służących do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i dalej, do powstania nerwic. Potem jest mowa o wpływie typu rodziny na lękowe odreagowywanie sytuacji przez dzieci oraz potencjalnych zewnętrznych czynnikach. Cała pierwsza część publikacji stanowi teoretyczne wprowadzenie do lękowych przyczyn i skutków jakie mogą w następstwie wywołać w dziecięcej psychice.
Część druga wypełniona jest terapeutycznymi przesłankami na temat roli bajek w pokonywaniu barier lękowych dzieci. Pojęcie biblioterapii przenosi nas trochę do historii i początków terapii, podawane są mechanizmy powstawania zaburzeń, jednak całość może być mało przyswajalna przez rodzica, a to w końcu on jako pierwszy styka się z tego typu zaburzenia u swojego dziecka i chciałby wiedzieć, jak reagować. Niestety, książka skonstruowana raczej z myślą o bibliotekarzach, nauczycielkach przedszkoli, opiekunek świetlicy, czyli osób z przygotowaniem do pracy z dziećmi niż rodziców, którym przydałoby się w prosty sposób przekazać sens owej terapii i starań odczarowania lęków nawet tych przez niezwerbalizowanych dziecko.
Bajki mają zastosowany podział na: relaksacyjne (dla wywołania odprężenia i uspokojenia), psychoedukacyjne wprowadzające pozytywne zmiany w zachowaniu), psychoterapeutyczne (ewoluują sytuacje lękowe u dziecka). Do każdego rodzaju są podane przykłady bajek spełniających funkcję terapeutyczną.
Zasadniczym celem terapii za pomocą bajek jest zredukowanie napięcia, lęku oraz odbudowanie pozytywnego obrazu siebie i otoczenia. Ponieważ każdego dnia dzieci mogą przeżywać jakieś drobne zdarzenia, które w świadomości dorosłych są odbierane jako nic nie znaczące elementy dnia codziennego, warto by czytać dziecku każdego wieczora jakąkolwiek opowieść dla samego wyeliminowania napięcia i przygotowania go do zdrowego snu.