Magdalena Abakanowicz recenzja

Sztuka, która niepokoi, wzbudza emocje i refleksje.

Autor: @jatymyoni ·3 minuty
2022-11-23
1 komentarz
34 Polubienia
„Sztuka pozostanie najbardziej zadziwiającą aktywnością ludzkości, zrodzoną między mądrością a szaleństwem, między snem i realnością umysłu. (…) Sztuka nie rozwiązuje problemów, ale uświadamia nam ich istnienie. Otwiera nasze oczy, byśmy dostrzegli i mózgi byśmy mogli sobie wyobrazić.”
/Magdalena Abakanowicz/

Ostatnio miałam okazję zobaczyć w Muzeum Narodowym w Krakowie jedną z prac artystki. Dwoje ludzi, a właściwie dwie powstałe z worków jutowych i żywicy powłoki ludzkie. Stałam przed tą instalacją i przypomniał mi się wiersz Tomasza Stearns Eliot:
„My wydrążeni ludzie
My chochołowi ludzie
Razem się kołyszemy
Głowy napełnia nam słoma”
Zapragnęłam więcej się dowiedzieć o jednej z najbardziej znanych na świecie polskich artystek, która miała ponad 150 indywidualnych wystaw na całym świecie. Dzięki tej pozycji mogłam to zrealizować.

Album został wydany z okazji indywidualnej ekspozycji prac Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern w Londynie. Wystawa ta jest wielkim wydarzenie w świecie sztuki. Później będzie pokazana w Muzeum Sztuk Pięknych w Lozannie i w Centrum Sztuki Hennie Onstad w Hovikoddem/Oslo. Dwie kuratorki tej wystawy Ann Coxon i Mary Jane Jacob zredagowały album, który ma przybliżyć zwiedzającym życia i twórczości Małgorzaty Abakanowicz. Fascynujące jest wybór fragmentów tekstów Abakanowicz w rozdziale „Zapiski artystki”, a także liczne wypowiedzi artystki na temat swojej twórczości w innych rozdziałach. Książka nie jest biografią Abakanowicz, ale Mary Jane Jacob przybliżają nam artystkę, jako osobę, a na końcu znajduje się kalendarium życia artystki.

Kiedy w 1962 roku prace Małgorzaty Abakanowicz zachwyciły publiczność i krytykę na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, a później na Biennale w Sao Paulo została nagrodzona złotem medalem, świat sztuki w Polsce był zupełnie nieznany. Michał Jakucha przybliża nam polską scenę artystyczną po wojnie, kto mógł zostać artystą w komunistycznym państwie i jak artyści funkcjonowali w tym państwie. Pani Magdalena Moskalewicz opisuje początki twórczości Abakanowicz, kiedy szukała swojego sposobu wyrażania siebie w swojej twórczości. Poznajemy środowisko artystyczne w Polsce, które miało wpływ na jej twórczość. Możemy śledzić ewolucję jej twórczości od kompozycji tkanych i wiszących na ścianach, poprzez kompozycje tkane trójwymiarowe, wiszące swobodnie w przestrzeni, aż po stuprocentowe environmenty. Pani Gabi Scardi przedstawia nam artystkę na tle sztuki europejskiej i światowej. Interesujące są artykuły przybliżające nam abakany, czym są i jak powstawały. Także, co artystka pragnęła wyrazić swoimi pracami. Mało znane są rysunki Abakanowicz tworzone gwaszem, tuszem, metodą kolażu przedstawione są też na tej wystawie i omówione w książce. Książka, jak też wystawa ograniczona jest do przedstawienia tkanin artystycznych. Przy tak rozległej twórczości artystki, nieomal niemożliwe jest ujęcie w jednej książce całej jej twórczości. Jednak późniejsza twórczość jest zaznaczona w tej pozycji.

Abakanowicz kiedyś stwierdziła: „Będę zapewne zawsze porzucać jedne techniki i materiały na rzecz drugich, nie porzucając jednak wątku wypowiedzi. Najciekawiej jest posługiwanie się techniką, której się jeszcze nie zna i budować formy, których się nie zna.” Wątkiem jej wypowiedzi jest człowiek, jego kondycja i pozycja we współczesnym świecie, przede wszystkim zaś jego zagubienie w anonimowości w tłumie. Dlatego w jej twórczości pojawiają się gromady anonimowych, nieomal identycznych postaci ludzkich stojących, kroczących lub siedzących. Nieobca jest też monumentalne konstrukcje abstrakcyjne, czego przykładem mogą być „Gry wojenne”, czy „Rękodrzewa”. Abakanowicz twierdziła, że sztuka jest przeżyciem, która nabiera teatralnego charakteru.

Książka jest fantastycznym wprowadzeniem w twórczość Małgorzaty Abakanowicz dla tych wszystkich, którzy nie zetknęli się z jej twórczością, Ułatwiają to wspaniałe zdjęcia prac artystki. Dzięki nie tylko zdjęciom całych prac, ale powiększeniom jej fragmentów możemy lepiej sobie wyobrazić, jak wyglądają one w rzeczywistości. Dla znających jej twórczość jest olbrzymia przyjemność z obcowaniem z nią, a także dzięki ciekawym artykułom różnych autorów lepsze jej zrozumienie. Zrozumienie nie tylko sztuki Abakanowicz, ale ogólnie sztuki współczesnej.

Książka z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.

Moja ocena:

Data przeczytania: 2022-11-13
× 34 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Magdalena Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz
"opracowanie zbiorowe"
10/10

Magdalena Abakanowicz (1930–2017) to rzeźbiarka, twórczyni tkaniny artystycznej i jedna z najbardziej znanych w świecie polskich artystek, która zrewolucjonizowała wykorzystywanie tkanych form w sztu...

Komentarze
@OutLet
@OutLet · ponad 2 lata temu
Bardzo zachęcająca recenzja. :) I świetny (prawdziwy) ten cytat na początek.
× 2
@jatymyoni
@jatymyoni · ponad 2 lata temu
Mnie podobał się jej inna wypowiedź, chociaż nie zamieszczona w książce. Dotyczy to

Plecy z Muzeum Trzech Kopuł we Wrocławiu
Kiedy widzowie i krytycy oglądający "Plecy" pytali ją "czy to Oświęcim, czy religijna ceremonia w Peru, czy taniec Ramayany?", wyjaśniała, że wszystkie odpowiedzi są prawomocne, ponieważ człowiek, który ją interesuje "nie jest człowiekiem określonego czasu, jest człowiekiem w ogóle", a jej sztuka jest po prostu uniwersalną "opowieścią o kondycji ludzkiej".
Chyba to jest najważniejsze w sztuce współczesnej. Najważniejsze jest to jak my odbieramy dane dzieło, jakie wzbudza a nas emocje i refleksje, a nie co artysta miał na myśli.
Zresztą później w 1993 roku artystka posłużyła się nimi tworzą dla Hiroszimy pomnik "Zastygłe". Tym razem jest to 40 figur z brązu.
Mnie zaszokowało, że 6241 obywateli Hiroszimy podpisało petycję do władz miasta, prosząc o rzeźbę Małgorzaty Abakanowicz. To świadczy jak była znana i ceniona na świecie.
@OutLet
@OutLet · ponad 2 lata temu
No właśnie. Jeżeli sztuka jest uniwersalna, to znaczy, że naprawdę jest sztuką.
× 1
Magdalena Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz
"opracowanie zbiorowe"
10/10
Magdalena Abakanowicz (1930–2017) to rzeźbiarka, twórczyni tkaniny artystycznej i jedna z najbardziej znanych w świecie polskich artystek, która zrewolucjonizowała wykorzystywanie tkanych form w sztu...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Sztuka niczym dziennik życia. Abakanowicz w roli głównej. Magdalena Abakanowicz – wyjątkowa artystka, wyprzedzająca czasy i miejsce, w którym tworzyła. W latach 60. Polska mocno bolała, a możli...

@Zaneta @Zaneta

Pozostałe recenzje @jatymyoni

Wąż z Essex
Czasami mniej znaczy lepiej.

Nie lubię powieści obyczajowych, to nie moja bajka. „Wąż z Essex” jest powieścią obyczajową, napisaną współcześnie, ale w stylu powieści wiktoriańskich. Akcja powieści d...

Recenzja książki Wąż z Essex
Ekspiacja
Tajemnice ukryte na CD.

Ekspiacja pochodzi z łaciny i oznacza działania w celu odkupienia win. Kto i jak będzie chciał swoje winy odkupić, pozostawiam czytelnikom. Marcin Wolski serwuje dynamic...

Recenzja książki Ekspiacja

Nowe recenzje

Bez pożegnania
Bez pożegnania
@Malwi:

Gdy sięgnęłam po „Bez pożegnania” Barbary Rybałtowskiej, poczułam, że oto rozpoczynam podróż – nie tylko w głąb histori...

Recenzja książki Bez pożegnania
Samotnie przeciwko ciemności. Zniweczenie triumfu lodu
Tik-tak, tik-tak
@Chassefierre:

,,Samotnie przeciwko ciemności'' jest chyba najtrudniejszą i zarazem najładniejszą książką z całej serii, choć to ostat...

Recenzja książki Samotnie przeciwko ciemności. Zniweczenie triumfu lodu
Miałeś już nigdy nie wrócić
Współpraca barterowa
@andzelikakl...:

🅡🅔🅒🅔🅝🅩🅙🅐 ▪️Ta historia przedstawia obraz miłości matki do dziecka. Jej bezwarunkowa miłość pokazuje, że jest najważniej...

Recenzja książki Miałeś już nigdy nie wrócić
© 2007 - 2025 nakanapie.pl