Każdy dzień roku jest świętem, ale tylko niektóre z nich są celebrowane w szczególny sposób i zostaje im nadana wyjątkowa oprawa. Jest to szczególnie widoczne w rzeczywistości szkolnej, gdzie Święta Bożego Narodzenia są okazją do rozmowy z dziećmi na temat wartości, wiary, tradycji, a nadejście Pani Wiosny – sposobem na wprowadzenie szeregu zagadnień związanych z budzącą się do życia przyrodą.
Zazwyczaj w kalendarz imprez szkolnych wpisana jest celebracja takich dni, zaś przejawem świętowania jest szkolne przedstawienie – czy to będące inscenizacją w ramach apelu, czy też specjalnie przygotowaną uroczystością, na którą zaproszeni są również goście z zewnątrz. Takie przedstawienie jest czymś więcej niż amatorskim teatrzykiem, służącym dobrej zabawie. Oprócz zawartości merytorycznej może również nieść treści wychowawcze, uczyć otwartości, przełamywania nieśmiałości, lęku przed wystąpieniami publicznymi, pozwala też małym aktorom poczuć się kimś wyjątkowym.
O tym, jak można rozwijać u dzieci pozytywne cechy, jak kształtować ich osobowość za pomocą przedstawień teatralnych, rozwijać zamiłowanie do teatru, ale i otwartość na świat oraz gotowość do podejmowania wyzwań przekonujemy się dzięki opracowaniu „Jesteśmy aktorami. Scenariusze teatrzyków dziecięcych”. Autorką niewielkiej objętościowo książeczki, opublikowanej nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls, jest Dorota Niewola, która prezentuje jedenaście gotowych scenariuszy szkolnych występów, możliwych do zaadaptowania na potrzeby własne. Adresowana do nauczycieli czy pedagogów publikacja jest nieocenioną pomocą w organizowaniu imprez, ale i kształtowaniu młodych ludzi, członków większej społeczności, którzy z niebywałą chęcią angażują się tym samym w życie szkoły.
Autorka dzięki różnorodnej tematyce stworzonych scenariuszy umożliwia wykorzystanie scenariuszy w różnych celach i przy równych okazjach. Oprócz pożegnania zimy i powitania wiosny, książkę możemy wykorzystać również przy organizacji jasełek, Andrzejek, a nawet ślubowania starszaków. Znajdziemy tu również scenariusze teatrzyków, oparte na motywach popularnych bajek, m.in.: „Jasia i Małgosi” czy „Królewny Śnieżki i siedmiu krasnoludków”.
Prosty język i krótkie dialogi stwarzają możliwość przyswojenia tekstu zarówno dzieciom w starszych grupach przedszkolnych, jak i w nauczaniu wczesnoszkolnym. Scenariusze są skonstruowane w taki sposób, aby dać szansę zaangażowania w przedstawienie większej grupy maluchów. Opierając się na naturalnej aktywności dzieci, umożliwiają nie tylko naukę pracy w grupie, ale budują poczucie własnej wartości. Wszak drama, będąca metodą tworzenia spektakli szkolnych, sprzyja wszechstronnemu rozwojowi ucznia, przygotowuje do odgrywania określonych ról, co jest szczególnie ważne w zmieniającym się świecie. Rozwija nie tylko kreatywność, ale i aktywność emocjonalną, pomaga w przyswajaniu określonych treści, jest też okazją do dobrej zabawy.
Oficyna Wydawnicza Impuls
http://impulsoficyna.com.pl/recenzje/jestesmy-aktorami,1417.html