„Profesjonalizm w uczeniu. Jak osiągnąć sukces” to książka autorstwa dwóch Amerykanek, Beth Hurst i Ginny Reding. Obie panie są autorkami wielu publikacji, które mają motywować nauczycieli do ciągłego rozwoju i autorefleksji. W niniejszej książce autorki postawiły na młodych nauczycieli, którzy ciągle szukają pracy, bądź mają za sobą pierwsze lata kariery.
Poradnik „Profesjonalizm w uczeniu” podzielony jest na kilka części. Pierwsza z nich odpowiada na pytanie co to jest profesjonalizm i do czego ma on służyć młodemu nauczycielowi. Tutaj znajdziemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania na temat stroju, w którym przychodzimy do pracy, technologii, z którą przyjdzie nam się zmierzyć, czy zakresu obowiązków mentorów, z których rad korzystamy na początku naszej nauczycielskiej kariery. Niezwykle ciekawą okazała się druga część, w której autorki poruszają temat języka nauczyciela. Jak zwracać się do dzieci, jakich błędów szczególnie unikać, które sylaby powinniśmy akcentować i jak rozmawiać z rodzicami przez telefon – te i mnóstwo innych zagadek znalazło swoje rozwiązanie. Jak budować pozytywne relacje nie tylko z uczniami, ale również z rodzicami i dyrekcją to temat kolejnej części. Czym jest rozwój zawodowy i przez co musimy przejść, by dostać awans dowiadujemy się z przedostatniej części książki. Poradnik kończy się radami, które otrzymujemy od doświadczonych nauczycieli i dyrektorów, a także przykładowymi listami do rodziców i uczniów oraz kodeksem zachowań.
Być może książka na pierwszy rzut oka wydaje się nudna. Sama bałam się, że Amerykanki nie powiedzą mi wiele o polskim szkolnictwie. Nic bardziej mylnego! Książka jest opracowana w taki sposób, by można ją było interpretować w cieniu polskiego pokoju nauczycielskiego i polskiej klasy szkolnej. Wszystkie nieścisłości wyjaśniane są skrzętnie na końcu danej strony, tak że niekiedy możemy przeprowadzić analizę porównawczą systemu oświaty w Polsce i Ameryce.
Na pochwałę zasługuje również język autorek. Z suchych faktów zrobiły one kawał porywającej literatury. Krótkie anegdoty, mnóstwo cytatów i przykładów sprawiły, że książkę czytało się z przyjemnością, a nie jak kolejny znienawidzony podręcznik do metodyki czy dydaktyki. Na końcu chciałabym również zwrócić uwagę na praktyczne zastosowanie tej książki. Gotowe załączniki możemy spokojnie wykorzystać do własnych potrzeb. Wypunktowane cechy profesjonalnego nauczyciela możemy potraktować jak listę celów, które sukcesywnie powinniśmy osiągać. Ja sama, czytając książkę wiele razy kiwałam głową ze zrozumieniem i doszukałam się uchybień w mojej pracy zawodowej.
„Profesjonalizm w uczeniu” jest skarbnicą rad dla każdego nauczyciela, który pragnie zapewnić swoim uczniom dogodne warunki uczenia się. Jest to również odpowiedź na pytania jak radzić sobie w nietypowych, niewygodnych sytuacjach szkolnych, np. kiedy w pokoju nauczycielskim panuje nieprzyjazna atmosfera, lub gdy dzieci mają różne pochodzenie etniczne, bądź społeczne. W końcu, książka ta może być traktowana jako trampolina, która przeniesie nas w świat autorefleksji i samooceny, dzięki rozbudowanym działom „literatura” oraz „dodatkowe lektury”.
Poradnik polecam w szczególności tym, którzy tak jak ja stoją zupełnie na początku nauczycielskiej przygody. Gwarantuję, że po przeczytaniu tych niespełna 200 stron zrozumiecie przyczynę minimum kilku waszych niepowodzeń. Myślę, że również starsi stażem nauczyciele wiele skorzystają. Być może utożsamią się z jednym z weteranów udzielających rad, bądź zapragną doszkolić się w jeden z proponowanych sposobów.