Większość z nas miała lub ma w domu zwierzątko, będąc dzieckiem czy dorosłym, ale czy zastanawialiście się kiedykolwiek, co wasze zwierzęta czują? Czy mając je obchodzimy się z nimi w należyty sposób? Czy odpowiednio je karmimy? Z czym muszą się mierzyć każdego dnia? Kto lub co jest dla nich największym zagrożeniem? Czy staramy się edukować nasze dzieci jak postępować ze zwierzętami domowymi i tymi, które mieszkają po za nim?
W tym tomiku poznamy nie tylko domowe zwierzęta, ale również dzikie, które zamieszkują gospodarstwa, pola, łąki i lasy, te małe i te duże. Dowiemy się jak zwierzęta postrzegają świat, co lubią, jak pomagają sobie nawzajem oraz nam i czego się w swoim życiu najbardziej obawiają. Jak powinniśmy traktować naszych pupilów? Jak mamy uchronić przyrodę przed zaśmiecaniem oraz jak ważne są w naszym otoczeniu?
„Zawsze więc trzeba mieć nadzieję,
choć czasem się w życiu bardzo źle dzieje.”
Dziesięć rymowanych historyjek większości o zwierzątkach, które mierzą się z przeróżnymi wyzwaniami, które zapadną nie jednemu czytelnikowi w pamięć.
W tomiku poznajemy między innymi odważnego jeżyka Kłębuszka, który niesie swą pomoc małemu kotkowi. Został on osaczony przez dużego psa. Jeżyk przezwyciężył swój strach i wykorzystał swoje igły by odgonić intruza.
„Warto więc czasem strach przezwyciężyć
i nawet w nierównej walce zwyciężyć.”
Natomiast niesforna kaczuszka Malwinka, postanawia uciec od mamy, by spróbować dorosłości. Jednak nie spodziewała się, że tak będzie za nią tęsknić oraz za farmą, gdzie ma zapewniony dach nad głową, jedzenie oraz nie ma żadnych obowiązków, więc
„Dlatego nie spieszcie się do dorosłości,
gdyż w niej czekają różne trudności.”
Na dorosłe życie przyjdzie jeszcze pora i nie raz zatęsknimy za naszym beztroskim życiem, gdy byliśmy jeszcze dziećmi. O tym jednak musi się każdy sam przekonać.
Wśród rymowanek znajdziemy również ważne przesłanie o tym,„by nie wyrzucać swych zwierząt jak śmieci.”Pamiętając, że zwierzątka to niewinne stworzenia i zasługują na godne życie i traktowanie.
„Edukacyjne rymowanki dla dzieci”, wierszyki podzielone są na strofy, czyli zwrotki oraz wersy. Są to wiersze toniczne, czyli nie mają stałej liczby sylab w wersie. Akcent natomiast jest rozłożony regularnie, przypadający na przedostatnią sylabę w wersie. Mamy do czynienia z rymami dokładnymi, wyrazy się rymują oraz podobnie brzmią. Układ ich jest parzysty aabb. Środki stylistyczne, które tu występują to epitety, porównania, ożywienie, uosobienie, paradoks, metafora. Środki te zaciekawiły, wzbogaciły obraz rymowanek, zadziałały na nasze emocje i wyobraźnię, skłoniły nas do refleksji oraz zwróciły naszą uwagę na ważne przesłanie między innymi, że człowiek jest najgorszym wrogiem. Rymowanki również uczą nas odpowiedzialności, że
„Każdy ma prawo żyć w czystej przestrzeni,
gdy to zrozumiemy, świat w lepszy się zmieni”
oraz życzliwości do drugiej osoby, aby źle o kimś nie mówić, brzydkich psikusów nie robić, bo możemy pozostać wtedy zupełnie sami i odrzuceni przez wszystkich. Warto, więc od złośliwości się uwolnić, by nikogo nie trzeba było potem przepraszać.
Warto też wspomnieć, że przy każdej rymowance znajdziemy obrazek, który tylko czeka by go pokolorować, nadać mu barw, aby zrobił się wesoły i pozwolił dziecku rozwinąć jego wyobraźnię. Wierszyki proponuję czytelnikom w wieku 5+.
Za egzemplarz recenzencki serdecznie dziękuję serwisowi sztukater.pl