Czy wiesz, że cyt.: "Dobrych tekstów się nie pisze. Dobre teksty się projektuje".
Jak to zrobić ?
Opowiada o tym w bardzo ciekawy sposób Ewa Szczepaniak - copywriterka i trenerka pisania w poradniku "Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet".
Ta książka, z pewnością zainteresuje osoby, które piszą blogi, recenzje z książek oraz chcą, aby jak najwięcej osób czytało ich teksty.
Autorka swoje rady opiera na badaniach naukowych i swoim doświadczeniu zawodowym. Oto jedna z ciekawych wskazówek - liczby zapisuj cyframi, ponieważ wzrok internauty łatwiej je wychwyci.
Ciekawe są również informacje, jak działa wyszukiwarka Google i co zrobić, żeby tekst z bloga pojawiał się wśród pierwszych wyników wyszukiwania.
Autorka podaje również adresy stron internetowych, które pomogą nam w pisaniu interesujących tekstów np. planery słów kluczowych. Cyt.: "Frazy kluczowe to wyrazy i wyrażenia, które działają jak drogowskazy dla robotów Google - informują, jakiego tematu dotyczą treści na stronie i na jakie zapytania warto je podrzucać użytkownikom. A skoro tak, muszą pasować do konkretnych wyrażeń, jakie wstukują w wyszukiwarkę użytkownicy."
Co jeszcze ważnego radzi Ewa Szczepaniak ?
Nie da się pisać dla wszystkich. Ważne jest, abyś określił, kto jest odbiorcą twoich tekstów.
Bardzo interesujący jest rozdział poświęcony pisaniu recenzji. Cyt.: "Jako recenzent stajesz się oczami i uszami swojego czytelnika, który oczekuje, że oto przeczyta opinię kogoś takiego jak on. Kogoś, kto zna się na rzeczy, ma porównanie i szczerze podzieli się swoimi spostrzeżeniami."
A jak napisać negatywną recenzję ?
Cyt.: "Skup się na cechach produktu i to o nich pisz, zamiast np. wyrzucać autorowi brak talentu. Bądź przy tym precyzyjny. Jeśli produkt, który recenzujesz, nie sprostał Twoim oczekiwaniom - napisz to właśnie tak. Postaw na to, co psychologowie nazywają językiem "ja". Zamiast: Film jest głupi i nie warto go oglądać napisz: Wyszedłem z filmu rozczarowany. Nie będę go polecać i uzasadnij swoją ocenę."
Warto pamiętać, że pisarze też czytają nasze recenzje, także negatywne cyt.: "Pisz ze świadomością, że autorzy książek, producenci i marketerzy również mają dostęp do internetu i zamieszczanych w nim recenzji. Pamiętaj: Krytyka wymaga nieskończenie więcej kultury niż twórczość artystyczna (Pierre Bayard)."
Autorka na koniec każdego rozdziału zamieszcza ćwiczenia do samodzielnej pracy, co jest bardzo dobrym pomysłem i pozwala czytelnikowi lepiej sobie przyswoić prezentowaną wcześniej wiedzę.
Nikt nie rodzi się wielkim pisarzem, nawet znani autorzy musieli się nauczyć "dobrze pisać".
Ty też możesz to zrobić! Ta książka z pewnością Ci w tym pomoże.