Myślenie w edukacji recenzja

Być krytycznym i tego nauczać... to dopiero wyzwanie!

WYBÓR REDAKCJI TYLKO U NAS
Autor: @autodydaktyczna ·2 minuty
2022-02-24
Skomentuj
4 Polubienia
Na wstępie recenzji muszę zaznaczyć od razu, że nie jest to książka dla wszystkich, tj. dla szerokiego bądź masowego grona osób, a raczej polecałabym jej lekturę czytelnikom-pasjonatom nauk humanistyczno-społecznych lub osobom z wykształceniem pedagogicznym (w chociaż najmniejszym stopniu formalnym) bądź filozoficznym. Otóż te 2 wymienione dyscypliny naukowe są tu dominujące i ich wybrane zakresy zostały tu poprzeplatane. A jakie dokładnie?

Nazwałabym to łącznie i ogólnie jako nowoczesne spojrzenie na edukację autorstwa M. Lipmana. Autor opowiada tu o (nie)swoich spostrzeżeniach, obserwacjach i propozycjach w sposób dość konkretny, a zarazem naukowy i refleksyjny. Książka dotyczy jego koncepcji, ale nie tylko, bowiem pokazuje on także początki nurtu myślenia krytycznego, jak i jego kontynuatorów, w jakim gronie sam Lipman się znalazł. Jego program zwany „Filozofią dla dzieci” został tu w sposób szczegółowy i dość teoretyczny przedstawiony. Całość jednak rozważań wychodzi poza samą propozycję wspomnianego filozofa edukacji, a odnosi się do szerokiego zjawiska: myślenia. Możemy poczytać głównie o myśleniu krytycznym, ale także twórczym, refleksyjnym czy tzw. „troskliwym”, związanym z wartościami i różnymi innymi rodzajami wyróżnionego procesu poznawczego. Podjęta tematyka została przedstawiona na gruncie transdyscyplinarnym, z dużym akcentem postawionym na dorobku XX-wiecznych filozofów i pedagogów.

Autor porusza tu również tematy poboczne, tj.: wspólnotę dociekania, kwestie normatywne i aksjologiczne, etapy rozwiązywania problemów, alternatywne podejścia dydaktyczne, teorie umysłu itd. Nie stroni także od krytyki dotychczasowego (dla niego) systemu edukacji, wskazując i wypunktowując jego wady, a zarazem podsuwając gotowe i możliwe do zastosowania drogi wyjścia metodycznego w kierunku edukacji skoncentrowanej na – jak można się domyślić – myśleniu, refleksji czy w oparciu o zasadę racjonalności. Ponadto można się sporo dowiedzieć o wielu paradygmatach edukacyjnych, zjawiskach z zakresu logiki (rozumianej jako dyscypliny naukowej) oraz sztuki dialogu. Warto jednocześnie podkreślić, iż autor nie przekonuje cały czas o słuszności obranej przez siebie drogi, a nierzadko wręcz wchodzi w polemikę nad jej słusznością i pokazuje, że nie jest do końca idealna, próbując być w ten sposób bardziej obiektywnym, moim zdaniem. To, co również na plus, jeśli chodzi o całość publikacji, to bibliografia, indeks nazwisk i przedmiotów – książka jest naprawdę rzetelnie napisana i nie jest „wyssana z palca”.

Mamy więc do czynienia z lekturą wymagającą chwili do namysłu i możliwości zatrzymania się nad czytanymi słowami. Z publikacją naukową, która jest dedykowana swoistej grupie odbiorców. O której zarazem nie mówi się wiele (lub w ogóle) w Polsce na studiach pedagogicznych (a przynajmniej ja się z tym nie spotkałam w ciągu mojej pięcioletniej przygody), a o której, w mojej ocenie, warto przynajmniej mimochodem wspomnieć w kontekście doktryn pedagogicznych czy alternatywnych podejść względem edukacji.


*Książka została otrzymana za pośrednictwem portalu nakanapie.pl (dzięki!)

Moja ocena:

Data przeczytania: 2022-02-24
× 4 Polub, jeżeli recenzja Ci się spodobała!

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
Myślenie w edukacji
Myślenie w edukacji
Matthew Lipman
6.5/10

Tłumaczenie publikacji M. Lipmana (1923–2010) – klasyka teorii edukacji, twórcy programu Philosophy for Children, który zapoczątkował nowy ruch edukacyjny ukierunkowany na rozwijanie myślenia. Książk...

Komentarze
Myślenie w edukacji
Myślenie w edukacji
Matthew Lipman
6.5/10
Tłumaczenie publikacji M. Lipmana (1923–2010) – klasyka teorii edukacji, twórcy programu Philosophy for Children, który zapoczątkował nowy ruch edukacyjny ukierunkowany na rozwijanie myślenia. Książk...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Zobacz inne recenzje

Staram się systematycznie wzbogacać wiedzę w zakresie edukacji, ale nie stronię też od tematów zupełnie mi obcych. Tym razem zdecydowałam się na publikację Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, po któr...

@paulina2701 @paulina2701

Pozostałe recenzje @autodydaktyczna

Znaki zodiaku
O trudach zrozumienia siebie, klasowych walkach i konstrukcie płynnej tożsamości

Tym razem przenosimy się wraz z autorem do uroczych i rajskich widoków włoskiej Toskanii. Do willi z basenem, w której poją się nocą dziksony, Julian stawia tarota i... ...

Recenzja książki Znaki zodiaku
Uważność. Trening mindfulness na co dzień
Idealny przewodnik po świecie uważności!

Tym razem nie żartuję - szczerze mówiąc, przeczytałam w tym temacie dość sporo, a ten przewodnik urzekł mnie i zainspirował na nowo. Dosłownie trzema jego największymi z...

Recenzja książki Uważność. Trening mindfulness na co dzień

Nowe recenzje

Ostateczna oferta
To trzeba przeczytać!
@czarno.czer...:

"Ostateczna oferta" czyli trzeci tom cyklu Miliarderzy z Krainy Marzeń, który tym razem wydał nam się wyjątkowo zabawny...

Recenzja książki Ostateczna oferta
Krzywda
Znakomita
@zaczytanaangie:

Zawsze najbardziej interesowała mnie historia XX wieku, prawdopodobnie dlatego, że miałam okazję poznać ludzi, których ...

Recenzja książki Krzywda
Zapach ziół
Zapach ziół
@ewinka.czyta:

Książka Mai Drozd przeniosła mnie do początku XX wieku, otulając jednocześnie zapachem ziół, ciepła i miłości. To cudow...

Recenzja książki Zapach ziół
© 2007 - 2024 nakanapie.pl