Podtytuł: Zbiór zabaw, marszy i piosenek.
"Szereg dzieł pedagogicznych, rozpraw pojedynczych, artykułów specjalnych obznajmił już ogół wychowawców ze znaczeniem zabaw w życiu dziecka. Wiemy zatem, że są one objawami potężnie tkwiącego w dziecku popędu do działalności twórczej lub naśladowczej, objawami jego duchowego zdrowia. Zabawy dziecka w domu mają charakter przygodny, z zabarwieniem indywidualnem; zabawy zbiorowe mają po większej części charakter stały- z góry określone. Zabawy zbiorowe kształcą towarzyskie popędy dziecka, przyzwyczajają je do suborsynacji i porządku."
(z przedmowy)
"Szereg dzieł pedagogicznych, rozpraw pojedynczych, artykułów specjalnych obznajmił już ogół wychowawców ze znaczeniem zabaw w życiu dziecka. Wiemy zatem, że są one objawami potężnie tkwiącego w dziecku popędu do działalności twórczej lub naśladowczej, objawami jego duchowego zdrowia. Zabawy dziecka w domu mają charakter przygodny, z zabarwieniem indywidualnem; zabawy zbiorowe mają po większej części charakter stały- z góry określone. Zabawy zbiorowe kształcą towarzyskie popędy dziecka, przyzwyczajają je do suborsynacji i porządku."
(z przedmowy)