"Zbiorek niniejszy ułożyłyśmy w tym celu, aby ułatwić osobom uczącym trudny nieraz i zabierający zbyt wiele czasu , wybór wierszy, odpowiednich do nauki na pamięć.
WE układzie części I-szej, przeznaczonej dla najmłodszych uczniów, starałyśmy się o zachowanie pewnego stopniowania, co do trudności wybranych wierszyków; w dwóch następnych częściach pomieściłyśmy autorów według porządku alfabetycznego, a co do rodzajów wierszy, najpierw liryczne, potem epiczne, a następnie treści dydaktycznej."
(ze wstępu autorek)
WE układzie części I-szej, przeznaczonej dla najmłodszych uczniów, starałyśmy się o zachowanie pewnego stopniowania, co do trudności wybranych wierszyków; w dwóch następnych częściach pomieściłyśmy autorów według porządku alfabetycznego, a co do rodzajów wierszy, najpierw liryczne, potem epiczne, a następnie treści dydaktycznej."
(ze wstępu autorek)