Strategia Umami

Aga Szóstek
Strategia Umami
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Jeżeli chcesz wyróżnić się na rynku, potrzebujesz strategii doświadczeń. Dlaczego? Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale twoi klienci nie kupują od ciebie produktów czy usług – oni kupują doświadczenia. Co więcej, w najbliższych latach doświadczenia staną się fundamentem tworzenia wyjątkowej wartości rynkowej i głównym źródłem przewagi strategicznej. Jak to zrobić? Musisz zbudować potężną, ale wykonalną strategię i skutecznie wdrożyć ją w całej organizacji.

Aga Szóstek określa tę strategię jako umami, które jest piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego, słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom wyjątkowy smak. W realiach biznesowych umami rozumiane jest jako doświadczenie, którego klienci nigdy nie mają dość i o którym sami z siebie opowiadają innym, jako czynnik, dzięki któremu nasza oferta przestaje być „w porządku”, a staje się czymś unikalnym i zapadającym w pamięć.
Strategia Umami w projektowaniu doświadczeń

Strategia Umami to podejście opracowane na bazie 20 lat doświadczenia zawodowego łączącego badania akademickie z praktyką biznesową. Jest syntezą UX z CX i z projektowaniem usług na poziomie strategicznym. Model zaproponowany przez autorkę to kolejny krok w ewolucji myślenia projektowego, który pozwala:
(a) dowiedzieć się, jakie historie opowiadają dziś twoi klienci;
(b) odkryć czynniki motywujące i zniechęcające, które kierują tymi historiami;
(c) zdefiniować idealne przyszłe doświadczenie, które chcesz dostarczyć;
(d) określić wykonalne środki, które zapewnią postęp w realizacji tej wizji; oraz
(e) ocenić ten postęp dzięki analizie przyszłych historii klientów.

Biznesowe aspekty budowania doświadczeń klientów
Pełna praktycznych historii, szeroko zakrojonej wiedzy, śmiałych przemyśleń i praktycznych porad, ta książka pomoże ci dostosować organizację do budowania wyjątkowej wartości rynkowej przez dostarczanie klientom niezapomnianych doświadczeń. Dzięki niej będzie ci łatwiej opracować i wdrożyć strategię prokliencką, dzięki której nadasz swojej organizacji nową energię, wyróżnisz się na rynku i zostaniesz pokochany przez swoich klientów, którzy będą chętnie opowiadać o tobie innym. Bo żeby zostać zauważonym, trzeba się wyróżnić.
***
Gdy ktoś mnie pyta, dlaczego konkretna firma czy branża nie przyjęły jeszcze modelu ekonomii doświadczeń, zawsze odpowiadam to samo: to kwestia nastawienia. Nie wiedziałem natomiast, że tajemnica obrania nastawienia odpowiedniego dla wdrożenia modelu projektowania doświadczeń tkwi w przepysznej koncepcji umami. Nadszedł czas, by twoja firma wyszła ponad Punkt Wyjścia Umami, wyznaczający podstawowy poziom funkcjonalności, i zaczęła oferować klientom wartość emocjonalną, a nawet poczucie sensu. To książka dla wszystkich projektantów doświadczeń i liderów. Pozwólcie, żeby Aga Szóstek pokazała wam, jak projektuje się i tworzy wartościowe doświadczenia, a wraz z nimi wartościowe wspomnienia.

B. Joseph Pine II, współautor książki The Experience Economy: Competing for Time, Attention, and Money
To książka pełna znakomitych pomysłów i wiedzy, można się z niej naprawdę wiele dowiedzieć. Mimo to ani przez chwilę nie miałam poczucia, że ktoś prawi mi kazania. Miałam raczej poczucie udziału w mądrej rozmowie, w której Aga Szóstek dzieli się ze mną inspirującymi przykładami, wskazówkami biznesowymi, poradami projektowymi, badaniami psychologicznymi oraz anegdotami z życia prywatnego i zawodowego. To książka o projektowaniu doświadczeń, która sama w sobie jest wspaniałym doświadczeniem.
Anna E. Pohlmeyer, liderka ds. badań doświadczeń w Diffferent; była współdyrektor w Delft Institute of Positive Design przy Delft University of Technology
Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakich możemy od siebie wymagać, jest nauka patrzenia na okalający nas świat w nowy sposób. Przemyślenia Agi kompletnie odmieniły mój punkt widzenia. Na kartach tej książki zawarła czystą magię – zaproszenie do tego, by zobaczyć piękno rzeczywistości z jej punktu widzenia.
Anthony Rocco, projektant doświadczeń, San Francisco
Książka Agi to znakomity punkt wyjścia dla osób ze świata biznesu, które chciałyby wykorzystać projektowanie doświadczeń do rozwijania firm. To również znakomity podręcznik dla projektantów, którzy chcieliby nauczyć się mówić o swojej pracy w kontekście biznesowym.
Andy Sontag, menedżer programu projektowania doświadczeń w szkole Kaospilot
Doświadczenia otaczają nas zewsząd. Produkty ulegają coraz większemu spowszednieniu, więc to właśnie doświadczenia w coraz większym stopniu stają się podstawowym czynnikiem wyróżniającym. To one sprawiają, że klienci wybierają sobie swoje ulubione marki i pozostają im wierni. Książka ta oferuje czytelnikom jakże potrzebne informacje o tym, dlaczego i w jaki sposób w dzisiejszych czasach należy stawiać na doświadczenia. To jednak nie wszystko – dzięki gotowym modelom i wskazówkom jest niezwykle praktyczna, czytelnicy mogą stosować zawarte w niej informacje w swojej codziennej pracy.
Fabricio Teixeira, współzałożyciel Online Publication UX Collective
***

Wstęp
Wprowadzenie

Część pierwsza
Odkrywanie przewagi konkurencyjnej płynącej z doświadczeń
1. Ja Doświadczające i Ja Zapamiętujące
Cechy doświadczenia
Ja Doświadczające i Ja Zapamiętujące

2. Charakter oczekiwań
Złudzenie poznawcze
Kształtowanie oczekiwań
Strefa tolerancji

3. Wzór na doświadczenie
O obiecywaniu zbyt wiele
Pierwsze wrażenie jest mniej istotne niż się wydaje
Reguła peak-end
Krzywa doświadczenia
W doświadczeniu chodzi o budowanie trwałej relacji

4. Mit racjonalności
Mit homo economicus
Proces podejmowania decyzji

5. Podstawy
Podstawy dotyczące doświadczenia
Funkcjonalność
Wiarygodność
Użyteczność
Estetyka

6. Czynniki motywujące
Empatia
Przyjemność
Zaangażowanie
Poczucie sensu
Nawiązywanie do immanentnych potrzeb

7. Umami w biznesie
Efekt negatywności
Rozmowy o emocjach
Szczęśliwsza wersja samych siebie

Część druga
Definiowanie strategii Umami

1. Zachowawczość jest ryzykowna
Oferowanie tego, co jest odrobinę lepsze
Niejednorodnie jednorodni
Znacząco inni

2. Baza Umami
O naturze opowiadanych historii
Zbieranie opowiadanych historii
Kocha, nie kocha

3. Wizja Umami
Wasza wizja
Moc historii
Poszukiwania idealnego klienta
Psychografia

4. Wyróżniki Umami
Znalezienie własnego wyróżnika
Wyróżniki jako zasady
Wybór wyróżników
Balansowanie

Rozdział 5. Wskaźniki Umami
Do czego służą wskaźniki?
Wartość wielu różnych wskaźników
Więcej podobnych historii
Wybór najważniejszego działania, które należy podjąć w następnej kolejności

Strategia Umami – narzędzia praktyczne
1. Kwestionariusz Bazy Umami
Benchmarking z innymi lubianymi markami
Gromadzenie historii opowiadanych przez klientów
Odczytywanie sentymentu klientów względem marki

2. Kwestionariusz postępów Umami
Ocena postępów na drodze do urzeczywistnienia Wizji Umami
Ocena postępów związanych z wyróżnikami

3. Mapa aspiracji
4. Pięć razy Dlaczego – reaktywacja
5. Definiowanie wyróżników
6. Benchmarking wyróżników
7. Rozstrzyganie dylematów
8. Definiowanie Wskaźników Umami
9. Szeregowanie pomysłów z wykorzystaniem Tabeli Umami

Część trzecia. Nastawienie Umami

1. Pozytywna adaptacja
Dlaczego się adaptujemy?
Spowalnianie pozytywnej adaptacji

2. Gra bez końca
Gra skończona
Zagrozić drapieżnikowi szczytowemu
Gra bez końca
Wybór gry

3. Jak się rozwijać w skomplikowanych czasach
Wejście w obszar złożony
Eksperymenty w praktyce
Bezpieczna porażka
Pozyskiwanie informacji poprzez projektowanie
Oswoić niepewność

4. Magia tonowania obietnic
Dotrzymywanie obietnic
Tonowanie obietnic

5. Opór jest nieunikniony
Radzenie sobie z oporem
Mentalność tego innego
Dołek
Na początek refleksja

Posłowie
Podziękowania
Data wydania: 2022-04-22
ISBN: 978-83-8231-105-1, 9788382311051
Wydawnictwo: MT Biznes
Stron: 350
dodana przez: Catta

Autor

Aga Szóstek Dr Aga Szóstek jest strategiczną projektantką doświadczeń. Przez ostatnie dwie dekady współpracowała z czołówką firm łączących design, technologię i biznes. Pracowała z takimi markami jak Google, Philips, Canon, Samsung, EY, Santander, ING, Orange i...

Pozostałe książki:

Strategia Umami Zostań liderem, jakim chcesz!
Wszystkie książki Aga Szóstek

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Strategia Umami nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Strategia Umami. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl