Nie walcz z rywalami – spraw, by stali się nieistotni. Firmy od dawna angażują się w otwarte konkurowanie w pogoni za trwałym, zyskownym wzrostem. Walczą o przewagę nad konkurencją, toczą boje o udział w rynku i starają się różnicować ofertę. Jednak w dzisiejszych przepełnionych konkurentami branżach wynikiem takiego konkurowania jest jedynie „czerwony ocean" rywali walczących o kurczącą się pulę zysków. W książce podważającej wszystko, o czym sądziliśmy, ze jest naszą wiedzą na temat tego, co jest potrzebne do osiągnięcia strategicznego sukcesu, W. Chan Kim i Renee Mauborgne twierdzą, ze podczas gdy większość firm konkuruje w takich czerwonych oceanach, strategia ta z niewielkim i coraz mniejszym prawdopodobieństwem może doprowadzić do zyskownego wzrostu w przyszłości. Opierając się na badaniach 150 posunięć strategicznych obejmujących ponad stuletni okres i trzydzieści branż, Kim i Mauborgne twierdzą, że firmy, które osiągną wiodącą pozycję w przyszłości, odniosą swój sukces nie dzięki zwycięstwu nad konkurentami, lecz przez stworzenie „błękitnych oceanów" wolnej przestrzeni rynkowej, będącej doskonałym środowiskiem dla wzrostu. Takie posunięcia strategiczne — określane mianem „innowacji wartości" — prowadzą do wielkich skoków wartości zarówno dla firm, jak i ich klientów, pozostawiając rywali w tyle i uwalniając nowy popyt. Strategia błękitnego oceanu stanowi systematyczne podejście do czynienia konkurencji nieistotną. To książka zmieniająca ramy myślenia — Kim i Mauborgne prezentują sprawdzony schemat analityczny i zestaw narzędzi do skutecznego stworzenia i zajęcia błękitnych oceanów. Badając szerokie spektrum posunięć strategicznych w przeróżnych branżach, wskazują na sześć reguł, które powinna zastosować każda firma chcąca z powodzeniem stworzyć i zrealizować strategię błękitnego oceanu. Te sześć reguł pokazuje, jak zrekonstruować granice rynku, jak koncentrować się na szerokiej wizji, sięgać poza istniejący popyt, właściwie ustalić sekwencję strategiczną, przezwyciężyć przeszkody organizacyjne i wbudować w strategię jej realizację. Nie poddając się tradycyjnemu myśleniu o strategu, ta przełomowa książka wytycza „nową, śmiałą drogę do przyszłego zwycięstwa".