Przewodnik po sztuce uczenia literatury to praktyczny poradnik dla nauczycieli oraz studentów polonistyki przygotowujących się do pracy w szkole. Książka ma charakter kompendium współczesnej metodyki nauczania literatury, a wartki styl oraz barwna narracja nadają jej lekkości. Autor odnosi się do podstawowych problemów dyskutowanych w kręgach polonistyki szkolnej po 1989 r. i nurtujących każdego nauczyciela polonistę. Co jest celem nauczania języka polskiego? W jakim stopniu powinniśmy uczyć dla wiedzy, w jakim zaś dopomagać uczniowi w rozwoju intelektualnym i osobowościowym? Czy opowiedzieć się po stronie kanonu lektur, czy też go ograniczyć, a dobór książek uzależnić od bieżących potrzeb i zainteresowań uczniów? W jakim zakresie polonista powinien korzystać ze współczesnych mediów i czy zgoda na inwazję kina, telewizji i internetu jest równoznaczna z zepchnięciem literatury na dalszy plan? Rozważania autor ilustruje przykładami z wieloletniej praktyki szkolnej, wynikami badań oraz wypowiedziami uczniów i nauczycieli. W książce znalazły się konkretne wskazówki metodyczne i pomysły na lekcje. Autor promuje twórczy styl nauczania, samodzielność myślenia i poszanowanie cudzego zdania, dlatego znajdzie zwolenników wśród tych, którzy chcą mądrze i ciekawie uczyć.