W książce Scenariusze przekorne i prawie niemożliwe Anna Biernacka i Stanisław Bortnowski, doświadczeni metodycy i nauczyciele języka polskiego, prezentują swoje pomysły na lekcje z poezji. W dokonanym przez nich wyborze wierszy przeważają utwory Bolesława Leśmiana, Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza, ale znajdują się tu także wiersze innych współczesnych poetów polskich, takich jak Ewa Lipska, Janusz Szuber, Tomasz Różycki czy Tadeusz Dąbrowski. Autorzy kładą nacisk na metody aktywizujące, rozwijające wyobraźnię i kreatywność uczniów. Scenariusze łączy idea metodyczna ujęta przez Bortnowskiego w słowa: ?Oboje jesteśmy trochę szaleńcami i chcemy inaczej, niż nakazują tradycyjne wzorce, uczyć języka polskiego!?. Inaczej, ale i skuteczniej. Rezultaty bywają zaskakujące nie tylko dla nauczycieli, lecz także dla samych uczestników zajęć. ?Uczniowie potrafią więcej, niż ktokolwiek mógłby sądzić, nawet oni sami!? ? podsumowuje skuteczność pozornie zwariowanych metod Stanisław Bortnowski.