Stan prawny na 1.12.2007 r. Publikacja przybliża sposoby przeciwdziałania mobbingowi w realiach przedsiębiorstw i innych organizacji. Omówiono w niej zjawisko mobbingu w kontekście interesującym pracodawców; przedstawiono szczegółowe rozwiązania tego problemu - przede wszystkim formalne, organizacyjne i kadrowe. Istotna część książki poświęcona jest praktyce przeciwdziałania mobbingowi. Zamieszczono w niej przykłady regulacji antymobbingowych (od zapisów w regulaminach pracy po regulacje specyficzne). Wskazówki zawarte w publikacji nie ograniczają się jedynie do rozbudowanych rozwiązań formalnych - przedstawiono tutaj bowiem cały wachlarz działań, dzięki którym pracodawca i zatrudnieni mogą zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia mobbingu i innych patologii związanych z obszarem zarządzania i relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Spis treści: WYKAZ SKRÓTÓW str. 7 WPROWADZENIE str. 9 Rozdział 1 Przejawy mobbingu w zakładzie pracy str. 15 1.1. Definicje mobbingu a praktyka str. 15 1.2. Zjawisko mobbingu - próba uchwycenia kluczowych elementów str. 20 1.3. Dyskryminacja w zatrudnieniu a mobbing str. 24 1.4. Molestowanie seksualne a mobbing str. 26 1.5. Tendencje w postrzeganiu zjawiska mobbingu str. 38 Rozdział 2 Jak może dojść do mobbingu str. 40 2.1. Konflikty podłożem mobbingu str. 40 2.2. Ewolucja od konfliktu do mobbingu str. 42 2.3. Nie zawsze musi być konflikt str. 43 2.4. Etapy narastania zjawiska str. 44 2.5. Kiedy na pewno mamy do czynienia z mobbingiem str. 49 Rozdział 3 Czynniki sprzyjające powstawaniu zjawiska str. 51 3.1. Organizacja i struktura str. 51 3.2. Zarządzanie firmą str. 53 3.3. P racownicy i zespoły - kto może być mobberem? str. 54 3.4. C zynniki zewnętrzne str. 58....