Powszechność stosowania narzędzi informatyki w życiu społecznym ma swoje określone konsekwencje dla edukacji. Komputer nie jest tu jeszcze środkiem dydaktycznym jak by się mogło wydawać, lecz potężnym narzędziem wsparcia intelektualnego człowieka. Fakt ten powoduje, że wprowadzenie komputera do edukacji ma wielorakie dla niej konsekwencje. Wielość i różnorodność występujących tu problemów prezentowana jest w rozdziale I niniejszej książki. Rozdział III opracowany jest przez dwóch autorów Jerzego Dałka i Krzysztofa Święcickiego dotyczy problemów informatyzacji polskiej edukacji. Rozdział IV poświęcony jest problemom nauczania na odległość. W dobie masowego generowania komputerowych programów edukacyjnych obserwujemy coraz wyraźniej potrzebę nabywania umiejętności rozróżniania programów pod kątem ich wartości dla procesu kształcenia. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi Aleksandra Skarbińska, która w rozdziale V dokonuje analizy dotychczas funkcjonujących systemów oceny oprogramowania. Rozdział VI omawia problemy związane z napędami CD-ROM, kartami dźwiękowymi oraz programami prezentacyjnymi.