Jeden z najbardziej rozpoznawalnych impresjonistycznych obrazów, arcydzieło augustea renoira śniadanie wioślarzy, przedstawia grupę przyjaciół cieszących się letnią niedzielą na tarasie kawiarni nad brzegiem sekwany, w pobliżu paryża. są wśród nich kolekcjoner dzieł sztuki, włoski dziennikarz, bohater wojenny, bogaty malarz, słynna aktorka oraz przyszła żona renoira. w promieniach słońca, przy zastawionym stole, piękne kobiety i przystojni mężczyźni cieszą się la vie moderne, w czasie, kiedy rozluźniły się społeczne ograniczenia, paryż leczy rany po wojnie z francusko-pruskiej, a mieszkańców miasta wprost rozsadza pragnienie przeżywania przyjemności i tęsknota za niezwykłymi wrażeniami. renoir podziela te potrzeby, choć maluje obraz w momencie osobistego kryzysu uczuciowego, zmagając się jednocześnie z problemami, które rozdzierają grupę impresjonistów. susan vreeland fascynująco opowiada o malarzu i jego modelach, rzuca światło na atmosferę, gusty i sztukę epoki. stworzywszy całą galerię ujmujących, tryskających energią postaci, z talentem i przenikliwością opisuje ich losy: romanse, upadki i triumfy.