Niniejsza publikacja jest pierwszym podręcznikiem akademickim obejmującym w tak szerokim stopniu zagadnienia z obszaru jakości usług finansowych, ujmowanej zarówno od strony teoretycznej, jak i empirycznej. Książka koncentruje się na oszacowaniu związków pomiędzy efektywnością i jakością usług bankowych, w celu ustalenia pożądanych relacji, jakie należy utrzymywać pomiędzy zmiennymi operacyjnymi i finansowymi a miarami jakości postrzeganej przez klientów. Przy okazji weryfikowane są hipotezy dotyczące najlepszego sposobu mierzenia jakości usług oraz pomiaru efektów pracy oddziałów. Ostatecznie pozwala to na sformułowanie nowych i niekiedy zaskakujących postulatów pod adresem praktyki zarządzania bankami komercyjnymi. W szczególności dotyczy to wyboru zmiennych, które należy kontrolować, tak by nie stracić łączności pomiędzy celami jakościowymi i finansowymi na poziomie oddziałów. Podręcznik jest przeznaczony dla słuchaczy wyższych uczelni ekonomicznych, praktyków życia gospodarczego oraz osób zainteresowanych problematyką finansów i bankowości.