Reżyser w swym filmowym dorobku, na który składa się trzynaście pełnometrażowych filmów, z ironicznym zacięciem odsłonił paradoksy zachodniej kultury - z jednej strony posłusznej altruistycznym, judeochrześcijańskim imperatywom, z drugiej opierającej się na brutalnej przemocy prowadzącej do totalnej destrukcji. Ocalić cywilizację może tylko dopuszczenie do głosu spychanego od wieków przez zmaskulinizowaną kulturę przemocy i śmierci "elementu kobiecego” - realizującego w jego obrazach funkcję zbawiennej ofiary. Książka zawiera również analizę (niezauważonego dotąd przez badaczy, choć uporczywie powracającego w twórczości Kubricka) "motywu Holocaustu”, który stanowił podstawę kontrkulturowej strategii realizacyjnej amerykańskiego reżysera z żydowskim rodowodem. Filmowa odyseja Stanleya Kubricka Piotr Kletowski (1975) - filmoznawca, krytyk filmowy, specjalista w zakresie kina azjatyckiego. Absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, doktor nauk humanistycznych UJ, pracownik naukowy Katedry Kulturoznawsta Międzynarodowego UJ. Autor książek Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego "Beata” Kitano (Kraków 2003), Sfilmować duszę. Mała historia kina japońskiego (Kraków 2006) oraz współredaktor tomów Nowe nawigacje (Kraków 1999, z Marcinem Wroną), Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne (Kraków 2003, z Piotrem Mareckim). Współtwórca i redaktor działu filmowego w magazynie "Ha!art” (od 1999 roku). Publikuje w książkach zbiorowych i czasopismach "Kwartalnik Filmowy”, "Kino”, "Czas Kultury”, "Tygodnik Powszechny”. Mieszka w Krakowie i Kielcach.